چکیده:
فیزیکیانگاری پیشینی و پسینی، در فیزیکی انگاشتن جهان (و به طور خاص، ذهن یا نفس)، با یکدیگر همرأی هستند و فیزیکیانگاری را در مقام رهیافتی مابعدالطبیعی در باب تعیین ماهیت ذهن، حالات ذهنی، و ویژگیهای ذهنی تأیید میکنند. محل نزاع و اختلاف میان این دو تلقی در این مسئله نهفته است که: آیا صدق و کذب فیزیکیانگاری وابسته به شناختپذیر بودن برخی حقایق خاص به طور پیشینی است یا نه؟ حامیان فیزیکیانگاری پیشینی بر لزوم این وابستگی تأکید میکنند؛ ولی دسته مقابل منکر آن هستند. مقاله حاضر صورتبندی نقدی است بر فیزیکیانگاری بر مبنای واکاوی این اختلاف. نگارنده که در این مسئله، خود با فیزیکیانگاران پیشینی موافق است، استدلال خواهد کرد که برای صدق فیزیکیانگاری، وجود رابطه استلزامی از هر دو نوع آن (استلزام دلالتشناختی و استلزامشناختی)، میان امر فیزیکی و ذهنی، ضروری است. با این حال، نگارنده امکان چنین شناختی را منتفی میداند و دستکم روابط استلزامی از نوع معرفتی آن را مورد انکار قرار میدهد. او با پیمودن این مسیر، تلاش میکند تا کذب فیزیکیانگاری را نشان دهد
خلاصه ماشینی:
"این نتیجه را میتوان دقیقتر نیز صورتبندی کرد: با فرض اینکه از اصطلاح «حقایق فیزیکی»، برای مثال، حقایق صادق فیزیک یا فیزیک در حالت کاملشده آیندهاش را مراد کنیم، همچنین اتصال یا عطف تمام آن حقایق فیزیکی را به صورتی شبکهوار در نظر گرفته و این شبکه تورمانند را Pبنامیم و همچنین فرض کنیم که Qتبیینی است که ماهیت تام و تمام جهان یا به تعبیر دیگر هر حقیقتی را که ممکن است وجود داشته باشد بیان میکند، در این صورت، نتیجه مذکور چنین خواهد بود: اگر فیزیکیانگاری صادق باشد، آنگاه این صادق خواهد بود که: (2) Pمستلزم Qاست (یا حقایق فیزیکی حداقلی جهان ما مستلزم تمامی حقایق جهان ما هستند.
به طور کلی میتوان به دو پرسش در باب استلزام مذکور اشاره کرد که پاسخ مثبت یا منفی به آن دو، شخص را به سوی یکی از دو گرایش فیزیکیانگاری پیشینی یا پسینی سوق خواهد داد: (پ 1) آیا تأییدپذیری فیزیکیانگاری، وابسته به این است که برخی گونههای خاص از حقایق، علیالاصول به طور پیشینی شناختپذیر باشند یا نه؟ به بیان دیگر، آیا صدق فیزیکیانگاری درگرو پاسخ مثبت به پرسش دوم است یا نه؟ (پ 2) آیا هیچ ارتباط پیشینیای از حقایق فیزیکی به حقایق دیگر وجود دارد؟ بسته به اینکه منظور از «حقایق دیگر» یا «برخی گونههای خاص از حقایق» چه باشد و دایره این حقایق چگونه مشخص شود، هرکدام از این دو پرسش به سه بخش تقسیم میشوند."