خلاصه ماشینی:
در سهداستان این مجموعه(پاپوش،جیرجیرک،درخت کلاغ)نویسندهتبعات و پیامدهای حاصل از جنگ را دستمایۀ کار قرار میدهد؛دردیگر داستانها با اختصاص دادن فضا و مکان داستان به شهری کهمورد حملۀ«آنها»قرار گرفته به مشکلات حین جنگ اشاره دارد.
آنچه باعث هماهنگی و یکپارچگی در کل مجموعه میشود نهتنها جنگ و حضور مرگ،بلکه تأثیر گذشتهای است که در یکایکشخصیتهای داستانی بارز به نظر میرسد.
در داستان دیگر این مجموعه به نام«جیرجیرک»پدر همیشه فراری،سرانجام با تأثیر رخدادهای گذشته روبهرو است.
خیانتهای ناخواستهای که شرایط زیستی بر افراد تحمیل میکند،این تفکر را در خواننده ایجاد میکند که اگر زمانی ما جای اینشخصیتها در آن شرایط خاص قرار بگیریم،دست به همین اعمالنمیزنیم؟آیا گریزی از جبرهای زیستمحیطی میتوان پیدا کرد؟ همچنین باید گفت که قیصری با تمرکز بر روی ریزهکاریهایروحی-روانی به بحرانهایی اشاره میکند که گاه در وهلۀ نخستخیلی بزرگ به نظر نمیرسند،ولی موجب از پای انداختن فردمیشوند.
مجید قیصری با در نظر گرفتن زاویۀ دید اول شخص مفرد وجمع،در این مجموعه نه تنها از قابلیتهای زاویۀ دیدی که بانیحسپذیری،همذاتپنداری،الفت با شخصیتها و رویدادها میشودبهره برده است بلکه از قابلیتهای زاویه دید جمع که به عمومیتبخشی،جمعگرایی و باورپذیری رخداد اشاره دارد نیز سود میبرد.
ای کاش قیصری بهجای آنکه فقط در فکر روایت قصه وموقعیتی ناب از جنگ باشد کمی بیشتر بر روی شخصیت برادر وخلقیات خاص او تکیه میکرد تا این گفتۀ آخر تأثیرگذارتر از اینکههست میشد.
در انتها تنها باید گفت که زیرخاکی گرچه ممکن است یک سر وگردن از کارهای شعارزدۀ جنگ برتر باشد ولی در مقایسه با گوسالۀسرگردان در رتبهای پایینتر قرار میگیرد.