خلاصه ماشینی:
"رویدادهای متعددی در علاقۀ روزافزون بهسنجش افتراقی استعدادها مؤثر بودهاند کهمهمترین آنها عبارتاند از: *عدم توانایی آزمونهای هوشی در سنجشتفاوتهای درون فردی *مطرح شدن هوشهای چندگانه(چندعاملی)به جای هوش عمومی(کلی) *فعالیتهای روزافزون روانشناسان درزمینۀ مشاوره حرفهای و انتخاب و طبقهبندیکارکنان صنایع و ارتش *کاربرد تحلیل عوامل3در زمینۀ بررسیساختار ویژگیهای آدمی،بهعنوان مبناینظری لازم برای تهیۀ مجموعه آزمونهایاستعدادهای چندگانه.
جموعه آزمون استعداد عمومی مجموعه آزمون استعداد عمومی2توسطسازمان خدمات استخدامی ایالات متحده5برای استفادۀ مشاوران استخدامی در اداراتخدمات استخدامی دولتی تهیه شده و از دهۀپنجاه قرن بیستم مرجع استخدام دولتی درآمریکا و کانادا بوده است.
این مجموعه یکی ازمهمترین ابزارهای سنجش استعداد برای ایننوع تصمیمگیریهای سازمانی است.
در پژوهش نخست(1382)،که بت هدف هنجاریابی آزمونهای جور کردن(ابزار و اشکال)انجامشده است،نتایج نشاندهندۀ قوۀ تمیز کافی برای پرسشهای آزمون است.
نتایج پژوهش دوم 1384)نیز نشاندهندۀ ضرایب اعتبار 0/73 برای آزمون واژگان و 0/64 برایآزمون تجسم فضایی است.
روایی سازه21آزمونها نیز با استفاده از تحلیل عاملی حاکی از روایی22قابل قبول برای سنجشاستعداد دانشآموزان ایرانی توسط آزمونهای مذکور است."