خلاصه ماشینی:
از یک طرف پی گیری پرسش هایی که در مورد صورت بندی کلان و فلسفی مفهوم سوژه (یعنی من خودمختار اندیشنده/ خواهنده) داشتهام، و از طرف دیگر مجموعهای از دورههای آموزشی در زمینهی روانشناسی اجتماعی که طی ده سال گذشته با همین نام زروان برگزار میکردهام و در آنها راهبردهای عملیاتی و روش های کاربردی برخاسته از این پاسخ های نظری را وارسی کردهام.
بر این اساس می خواهم بدانم خواننده این اثر قرار است با نظریه ای آشنا شود که نمی داند اصل آن چیست؟ در واقع نظریهی سیستم های پیچیده برخلاف برخی از نظریههای دیگر که در درون یک دانش تعریف میشوند، ;اصل; دقیق و مرزبندی شدهای ندارد.
کتاب «نظریه منش ها» و «روان شناسی خود انگاره» چگونه با کتاب «نظریه قدرت» ارتباط می یابند؟ شما در کتاب نظریه قدرت چه مبحث جدیدی را طرح می کنید؟ در واقع به پیروی از اندیشمندانی مانند پارسونز -البته با دلالتی متفاوت با وی- چهار سطح برای توصیف ;من; میشناسم که عبارتند از سطوح زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی.
کتاب «نظریه قدرت» که در این میان حجیمترین متن است، از این نظر نوآورانه است که ساز و کارهای اجتماعی تولید قدرت که مورد توجه متفکران پسامدرن است را با مدلی سیستمی ترکیب میکند که من خودمختار –یعنی عاملیت- در کانون آن قرار دارد.
دومین سویه آن است که این چارچوب نظری به خاطر میانرشتهای بودن امکان پیوند خوردن با حوزههای دیگر دانایی را به دست میآورد و مثلا میتواند برای بازخوانی تاریخ ایران زمین و فهم سیر تکامل سوژهی ایرانی کاربرد داشته باشد و این کاری است که پروژهی نگارش تاریخ فرهنگ ایران زمین را برایم ضروری ساخته، که دو جلد از مجموعهاش همراه با کتاب های زروان منتشر میشود.