خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری پژوهش حاضر را نیز تمامی پرسنل مراقبین و مراقبینمسئول مشغول به خدمت در اداره کل زندانهای استان تهران تشکیل میدهندکه در دوره آموزشی تعیین شده شرکت نمودهاند و به عنوان افراد آموزش دیدهمحسوب میشود که تعداد آنها 480 نفر میباشد.
اما آنچه در این میان به عنوان مساله اصلی توجهپژوهشگر را به خود جلب نموده است،میزان اثربخشیدورههای آموزشی ویژه مراقبان تامینی و تربیتی است کهدر کلاسهای ضمن خدمت شرکت مینماید در واقع،سؤال اصلی پژوهش حاضر بدین تربیت مطرح میشودکه دورههای آموزشی برگزار شده در مرکز آموزش سازمانزندانها تا چه میزان اثربخشی و مثمر ثمر بوده است؟ شایان ذکر است مطرح شود،طی سالهای گذشتهسرمایهگذاری در آموزش روندی بیشمار داشته وکماکان رو به افزایش است،از طرفی مهمترین عاملیکه سازمان را ناگزیر به ایجاد تغییرات سریع شرایطاجتماعی و تکنولوژی جامعه است،وضعیت جهان امروزبا پیشرفت تکنولوژی آموزشی در سطح دنیا و پیشرفتابزارهای آموزشی نظیر،اینترنت،ماهواره،تلویزیون و دراختیار داشتن امکاناتی نظیر(ایمیل،کامپیوتر،سیستماطلاعرسانی SMS و سایر امکانات و تکنولوژی برتر که درجهان امروز انسانها با آنها سروکار دارند،ضرورت تقویتبهینه علم و دانش کارکنان و افرادی که در جامعه مدنیزندگی میکنند کاملا مشهود است.
در نهایت،میتوان مطرح نمود که در این پژوهش بایک سؤال اصلی و شش سؤال فرعی سروکار داشته که بهشرح زیر مطرح میشود: سؤال اصلی: اثربخشی دوره آموزشی شیوههای ایجاد نظم و کنترلشورش در مراکز تأمینی و تربیتی چه میزان است؟ سؤالات فرعی: 1-آیا گذراندن دورههای آموزشی موجب افزایش دانشفنی کارکنان میشود؟ 2-آیا گذراندن دورههای آموزشی موجب افزایشمهارتها و تواناییهای کارکنان هنگام وقوع شورشمیشود؟ 3-آیا گذارندن دورههای آموزشی موجب افزایش نظم وانضباط کاری و ایجاد روحیه همکاری و تعاون بین مراقبانمیشود؟ 4-آیا گذراندن دورههای آموزشی موجب افزایشبهرهوری و توان کاری در کارکنان میشود؟ 5-آیا گذراندن دورههای آموزشی موجب آشناییکارکنان با اصول امنیتی و رعایت دستورالعمل و مقرراتحفاظتی در زندانها شده است؟ 6-آیا گذراندن دورههای آموزشی موجب تسهیل کارهاو وظایف پیچیده و دشوار آنان میشود؟ روش شناسی روش پژوهش با تأکید بر موضوع پژوهش حاضر،روش پژوهشتوصیفی بوده و از نوع زمینهیابی میباشد."