خلاصه ماشینی:
"*درآمدی بر بازیابی نوین اطلاعات *ساختارهایی برای سازماندهی دانش پرونده ویژهنظامهای نوین سازماندهی اطلاعاتسازماندهی اطلاعات یا دانش؟نگاهی به تحولات جدید حوزه سازماندهی دانشدر گفتوگو با دکتر سید رحمت الله فتاحی *دکتر سید مهدی طاهری1 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دسترسی به اطلاعات در هر محیط اطلاعاتی نیازمند سازماندهی است.
حوزه سازماندهی(به تصویر صفحه مراجعه شود)اطلاعات همواره در تاریخ و به موازات تحولات حوزههای دانش بشری،و محیطهاو رسانههای ارائه دانش،ماهیتی پویا داشته است.
به نظر حضرتعالیبه عنوان یکی از متخصصان برجسته حوزه سازماندهی اطلاعات،ریشه این تحولات در چیست؟و چرا چنین تحولاتی شکل گرفتهاست؟ تغییر و تحول یکی از الزامات جوامع بشری است و همواره در حالرخ دادن است.
از سویدیگر،ورود و کاربرد فناوریهای نوین که خود ناشی از تحولات&%17502OKKG175G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)نفر وسط نشسته،دکتر فتاحی اقتصادی است و به نوبه خود بر سایر عرصهها تأثیر میگذارد،باعث شده رویای کتابداران در دسترسی به ابزارهای کارآمدترو مؤثرتر برای سازماندهی اطلاعات و در نتیجه دسترسی بهترجامعه به دانش تحقق یابد.
*چرا نام حوزه از سازماندهی اطلاعات به سازماندهی دانش تغییریافت؟باتوجه به اینکه دانش مقولهای انتزاعی و ذهنی است،و بهشدت به کاربران به عنوان موجودیتهای انسانی وابسته است،و نیزماهیت نسبی دارد،آیا واقعا نظامهای سازماندهی دانش،دانش تولیدمیکنند،یا زمینه را برای تولید دانش فراهم میآورند؟ هر حرفه و تخصصی تمایل دارد رویکردها و سطح کار خود را بهتدریج ارتقاء دهد.
به همیندلیل میتوان ادعا کرد که متخصصان سازماندهی به دانشی فراتراز قلمرو خود نیاز دارند،و بر همین اساس،آنچه انجام میدهند(یعنی ماهیت و فرایند کاری آنها)و آنچه در دسترس جامعهمیگذارند(یعنی نظامهای اطلاعرسانی و پایگاههای اطلاعاتی)دانش بنیان است."