خلاصه ماشینی:
"(الف)در مورد خبر مذکور در تناقض سه نکتۀ مهموجود دارد: نکته اول:موضوع خبر خود(خبر)است؛ نکته دوم:خبر و خبر عنه اتحاد دارند؛ نکته سوم:خبر مفهوم(درست)بودن یا(دروغبودن)است.
لم ammeL tnioP dexiF :فرض کنید؟؟؟یک جمله از زبان L باشد در آنصورت یک قضیهیافت میشود که: (به تصویر صفحه مراجعه شود)البته در صورت قضیه اصلی بجای )n(hT یکتئوری ضعیفتر با اصول موضوع محدود قرار دارد.
یعنی:اگر زبان عرقی را رها کرده و به زباندقیق مدل تمسک کنیم،تناقض دروغگو دیگرتناقض نیست بلکه برهان یک قضیه بسیار مهماست: قضیه تارسکی دربارۀ مفهوم واقعیت:مجموعۀ(به تصویر صفحه مراجعه شود)در داخل مدل n قابل تعریف نیست.
از حکم؟؟؟بدست میآید که: (به تصویر صفحه مراجعه شود)یعنی؟؟؟درست است اگر و فقط اگرأ؟؟دروغ باشد!و اینمحال است،پس:هیچگاه جملۀ؟؟؟قابل یافتننیست و بنابراین در مدل n مفهوم واقع+یت قابل تعریفنیست.
البته صد البته کهبا استفاده از این(علم)ممکن است هزاران(دوز)و(کلک)برای اغراض(فنی)خودمان از برهانو قیاس گرفته تا جدل و سفسطه و شعر و خطابهپیدا کنیم،این مطلب تازهای نیست،مگر مهندسینبرق از تئوریهای علم فیزیک درباره امواجالکترونیک و غیره چه استفادهها که نکردهاند؟اما مسئله مهمدر اینست که:(منطقدان با تلقی علمی)حتی خودرا مسئول کشف این(نکات فنی)نمیبیند درست بهعکس(منطقی فنان)که کار اصلیش این بود.
لیکن نظر غالب این بوده که بر منطق میتوان اطلاقعلم کرد اما علوم انواع مختلف دارد مثلا علم آلیو علم اصالی و منطق از قبیل علوم آلی یعنی واسطهبرای سایر معارف است.
نزدیک بود قصیده دیگر حسان فراموش شود واگر چنین میشد گویا ماه را منخسف نمودهایم و آناین است که:چون مکه فتح شد و علی(ع)بر کتفرسول خدا قرار گرفت و بتها را شکست این سورهمقدس،آتش بجان شاعر افکند و این ابیات بسیارگرانبها را سرود."