چکیده:
زمینه: نظریه جهتگیری هدف پیشرفت یکی از جدیدترین رویکردهای مطرح شده در روانشناسی انگیزش است. این نظریه، انگیزش دانشآموزان را مورد توجه قرار داده است. هدف: هدف از این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه اصلاح شده هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) در جامعه دانشآموزی ایران است. این ابزار جهت سنجش چارچوب 2x2 جهتگیری هدف پیشرفت بکار میرود. روش: پرسشنامهها بر روی یک نمونه 609 نفری از دانشآموزان راهنمایی مدارس دزفول پرسشنامه اجرا شدند. شاخصهای روانسنجی با روش آماری متناسب با آن تعیین گردید. یافتهها: ضرایب آلفا در خرده مقیاسهای چهارگانه بین 68/0 و 79/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تأیید میکنند. نتیجهگیری: با توجه به شاخصهای روانسجی محاسبه شده، این پرسشنامه میتواند برای ارزیابی جهتگیریهای چهارگانه هدف پیشرفت در جامعه دانشآموزی مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از روش آلفای کرونباخ جهت بررسی میزان همسانی درونی به تفکیک برای جهتگیری تسلط-گرایش، تسلط-اجتناب، عملکرد-گرایش، و عملکرد-اجتناب به ترتیب ضرایب 94/0، 88/0، 92/0، و 83/0را بدست آوردند که نشان بر پایایی مطلوب این پرسشنامه بود؛ همچنین، جهت تعیین روایی سازه نیز با انجام تحلیل عامل اکتشافی، چهار عامل بدست آمد که 5/81 درصد واریانس کل را تبیین میکرد و در تحلیل عامل تأییدی الگوی 2x2 هدف پیشرفت مورد تأیید قرار گرفت.
کمپبل و همکاران (2008) نیز با انجام برخی اصلاحات، پرسشنامه هدف پیشرفت اصلاح شده (AGQ-M 3 ) را پیشنهاد دادند، آنان این پرسشنامه را در بین دانشجویان آمریکایی آفریقاییتبار و سفیدپوست اجرا نمودند؛ نتایج تحلیل عامل تأییدی با ارائه شاخصهای مناسب برای هر دو گروه، چارچوب 2x2 را مورد حمایت قرار داد و روایی مناسبی برای هر دو گروه ارائه شد.
در مطالعه اول با نمونه آماری شامل 270 دانشآموز با Murayama achievement goal questionnaire revised achievement goal questionnaire modified cross-cultural Lau& Lee انجام تحلیل عامل اکتشافی، چهار عامل استخراج شد؛ در مطالعه دوم نیز در جامعه آماری شامل 9440 دانشآموز و با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی ، ساختار 2x2 هدف پیشرفت مورد تأیید قرار گرفت.
در پژوهش حاضر همسو با پژوهشهای متعددی که برای تحلیل عاملی این ابزار در بافت انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان انجام گرفته است، روش تحلیل عامل تأییدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و چهار خردهمقیاس آن در نمونه دانشآموز ایرانی، به کار رفت؛ نتایج تاکید میکند که دادهها با ساختار عاملی معین شده در رویکرد 2x2 جهتگیری هدف، هماهنگ است و روایی سازه مطلوب و قابل اعتمادی را عرضه میکند، بنابراین برازندگی مدل عاملی که الیوت و همکاران گزارش کردهاند، تأیید میشود."