چکیده:
زمینه: فرسودگی تحصیلی توسط دانشآموزان و دانشجویان به صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیتهای درسی، نگرش بدبینانه و بی تفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف تحصیلی بروز داده میشود.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه (SBI) با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی به اجرا درآمد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی – مقطعی است. نمونه تحقیق شامل520 نفر از دانشآموزان اول متوسطه دختر و پسر مشغول به تحصیل در مدارس شهر تبریز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند.یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده این است که الگوی سه عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد. ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه (SBI) از پایایی قابل قبولی بر خوردار است. بالأخره نتایج این پژوهش نشان داد به لحاظ روایی همزمان بین مؤلفههای فرسودگی مربوط به مدرسه، با درگیری انگیزش یادگیری کلی و زیر مقیاسهای آن رابطه منفی معنی دار وجود دارد.نتیجهگیری: پژوهش حاضر مفهوم جدید فرسودگی مربوط به مدرسه همراه با ابزار سنجش آن در موقعیتهای تربیتی، آموزشی و مشاوره را فراهم نمود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تحقیقات انجام یافته در زمینه پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و beckstead دانشگاه در کشور های مختلف ( سالملا-آرو، و همکاران، 2009 ، اسکافلی و همکاران، 2002) و مطالعه گسترده فرسودگی شغلی در حرفه های مختلف پرستاری، مامایی، پزشکان، معلمان و مشاوران در ایران ( خاقانی زاده، عبدی و سیرتی و همکاران، 1387؛ عکاشه، سپهر منش و احمد وند، 1389؛ طائی، صافی زاده و دیوسالار، 1389) و فقدان ابزاری برای بررسی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی سازه و پایایی درونی پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و تعیین روایی همزمان آن با درگیری انگیزشی انجام گرفت.
ماتریس همبستگی زیر مقیاسهای پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و عوامل مربوط به درگیری انگیزش یادگیری متغیرها خستگی هیجانی بدبینی فقدان کارایی فرسودگی کلی نیرومندی و انرژی برای تحصیل 465/0- 440/0- 541/0- 590/0- سخت کوشی تحصیلی 399/0- 419/0- 576/0- 568/0- جذب شدن در تکالیف تحصیلی 347/0- 364/0- 385/0- 450/0- درگیری انگیزش یادگیری 464/0- 469/0- 575/0- 616/0- در این پژوهش، به منظور بررسی روایی واگرای مقیاس فرسودگی مربوط به مدرسه، همبستگی بین مقیاسهای فرسودگی و مقیاسهای درگیری انگیزش یادگیری محاسبه شد.
با عنایت به کاربرد گسترده این ابزار برای Boles, Dean, Ricks دانشآموزان توصیه میشود ویژگیها و کیفیت اندازه گیری عاملی آن در سایر شهرها، گروه های قومی، زبانی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بر اساس یافته های حاصل از این مطالعات به یک ابزار استاندارد، معتبر و روا در زمینه سنجش فرسودگی تحصیلی دست یافت."