چکیده:
توجه بیش از حد شیوه "دستور - ترجمه" به متون ادبی و تأکید آن بر انتقال و تعمیق مهارتهای کتبی خواندن و نوشتن، به عنوان مهارتهای اصلی در آموزش زبان، به تدریج موجبات انتقاد نسبت به این شیوه را فراهم آورد. تحولات قرن بیستم و تأثیر آن بر اهداف آموزش زبان، ضرورت شیوه جدیدی که قابلیت انطباق با نیازهای به روز زبانآموزان و تأمین اهداف آموزشی آنان را داشته باشد، الزامی ساخته بود. با استفاده از مطالعات آواشناسی، به عنوان یکی از شاخههای زبانشناسی و اولویت مهارتهای شفاهی شنیدن و صحبت کردن در آموزش زبان، شیوه جدیدی تحت عنوان شیوه "یادگیری مستقیم" ابداع شد. از آنجا که این شیوه تاکنون بیشتر در بستر آموزش سنتی و در کلاسهای حضوری مورد استفاده قرار گرفته است، در تحقیق حاضر، قابلیتهای شیوه یادگیری مستقیم و چگونگی استفاده از آن، در دو بستر سنتی و الکترونیکی، مورد بررسی قرار میگیرند.
خلاصه ماشینی:
"در واقع برخلاف شیوهء دستور-ترجمه،که در آن زبان مادری بهعنوان واسطهای برای رسیدن به هدف آموزش،یعنی کسب دانش و مهارتهای زبانی مورد استفاده قرار میگیرد،در آموزش به شیوهء یادگیری مستقیم،زبان مادری تا حد بسیار زیادی از روند آموزش کنار گذارده میشود و استفاده از آن تنها به مواردی محدود میشود که توضیح مطالب و یا قواعد دستوری از طریق زبان خارجی برای زبانآموز مشکل باشد.
با در نظر گرفتن نحوهء آموزش زبان در شیوهء یادگیری مستقیم،مهمترین مشخصههای این شیوه بهطور خلاصه عبارتند از: عدم استفاده از زبان مادری در روند آموزش، ارتباط مستقیم و دوطرفهء معلم و متعلم، تکلم معلم با سرعتی آرامتر و وضوحی بیشتر نسبت به یک گفتگوی عادی و دو همزبان تقدم مهارتهای شفاهی برمهارتهای کتبی، بیان قواعد دستوری پس از آشنایی زبانآموز با کاربرد آنها، عدم کاربرد ترجمه، انتقال مفاهیم و معانی از طریق به کارگیری همزمان حواس بینایی و شنوایی.
جدول شمارهء 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به سه اصل کلی در شیوهء یادگیری مستقیم،یعنی تقلید از الگوی صحبت،تداعی محیط زبان خارجی و همچنین برقراری ارتباط گفتاری،قابلیتهای بستر الکترونیکی در تحقق این سه اصل،به شرح زیر است: از آنجا که تقلید زبانی و تکلم به زبان خارجی،از اصول اولیهء آموزش زبان به شیوهء یادگیری مستقیم به شمار میرود،وجود امکانات صوتی و تصویری در اینترنت بستر مناسبی را برای تقلید زبانآموزان از معلم و به تعبیری الگوی صحبت فراهم آورده است."