خلاصه ماشینی:
5-اما نحوهی استدلال قاضی همان چیزی است که مقصود اصلی ما از نگارش این مطلب است "خون رعیت ریختن سلامت پادشاه را روا باشد"موجهسازی نقض حق حیات بهعنوان یکی از بنیادیترین حقوق هر انسان به بهانه مصلحتی بهنام سلامت پادشاه،هسته مرکزی استدلال قاضی یعنی قربانی کردن حق در پای مصلحت است.
حکومت هم میتواند حقوق مردم را حمایت کند و هم میتواند حقوق و آزادیهای مردم را تهدید کند 9-تولستوی گفته است تا زندان نرفته باشی مفهوم دولت را نمیفهمی سعدی نیز رابطه میان فرد با حاکم را به رابطه میان مور زیر پیل تشبیه کرده است زیر پایت گر بدانی حال مور همچو حال تست زیر پای پیل 10-اما سخن آخر اینکه پادشاهان چگونه میتوانستند به بهانه حفظ مصلحت خلق و منفعت رعیت حقها و آزادیها را محدود و نقض کنند و درعینحال توان آن را داشتند که این اقدام خود را بهراحتی توجیه کنند؟ دراینمورد حکایت دیگری از سعدی خواندنی است: "آوردهاند که فقیهی دختری داشت بغایت زشت بجای زنان رسیده و با وجود جهاز و نعمت کسی در مناکحت او رغبت نمینمود.