خلاصه ماشینی:
"4-دوره سالهای 78-1373:ویژگیهای این دوره عبارتند از: تداوم سیاست ساخت داخل،توجه به تنوع و نوآوری در مدلهای خودرو با استفادهاز مشارکت خارجی از قبیل تولید سواری پژو،رنو با فرانسه،انواع پراید با کره جنوبی،پروتون با مالزی،تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری در صنعت مونتاژ خودرومانند کرمان خودرو،کیشخودرو،خودروسازی همدان(غیر فعال)،تجمع واحدهایخودروسازی در قالب دو گروه بزرگ خودروساز،"ایران خودرو"و"سایپا"،تأکید برصادرات قطعات خودرو و ایجاد تراز ارزی در واحدهای خودروساز،توجه بهسیستمهای مدیریت کیفیت1مانند (9000 SQ،9000 OSI) افزایش کمی و کیفی خودرو در(1)- metsyS ytitnauQ نهایت طبقهبندی قطعهسازان از نظر توانمندیهای مدیریتی و توان مالی جهت امکانسرمایهگذاری برای انتقال دانش فنی و جلب مشارکت خارجی و استفاده مطلوبتر ازسرمایهگذاریهای انجام شده.
5-دوره سالهای 1379 تاکنون-ویژگیهای این دوره عبارتند از: توجه به تدوین قانون جدید خودرو و تعیین اهداف و استراتژیهای توسعۀ آن،توسعۀ مناسبات اقتصادی و صنعتی با شرکتهای خودروسازی دنیا و بهرهگیری ازتجربیات و فناوری مربوط،اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت و حمایت مالی ازواحدهای قطعهسازی مجری این طرحها،تأکید بر تولید قطعات استاندارد با ایمنی بالا ورعایت مسایل زیستمحیطی،ایجاد شرکتهای بازرسی و کیفیت قطعات و خودرو،حمایت تعرفهای جهت کنترل واردات قطعات،معاف کردن صادرات قطعه از پرداختهر نوع عوارض و حقوق گمرکی،استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای موجود خودرو وقطعهسازی با برنامهریزی mroF talP مشترک در گروههای خودروسازی بدون شک،سیرتحولات تدریجی این صنعت توانسته است جایگاه ویژهای را در رشد و توسعه و امنیتاقتصادی جامعه از نظر ایجاد اشتغال،تأمین نیازهای ضروری مردم،کمک به سیستمحملونقل کشور،افزایش درآمد،بهبود مهارتهای فنی و تخصصی و همچنینخدمات گسترده ناشی از این صنعت در جامعه به وجود آورد."