خلاصه ماشینی:
"در این مقاله عوامل مؤثر در عملکرد(اثربخشی، کارآیی)در قالب دو موضوع ساختارهای مناسب آموزشی و پارادایمهای نوین در اداره دانشگاهها واکاوی میشود،در بحث پیرامون ساختارهای مناسب آموزشی برای یک نظام دانشگاهی،مناسبترین آنها براساس توصیف عینی اجزای ساختار معرفی میگردد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:چهار نوع عملکرد در مدیریت دانشگاه یک رهنمود کلی،اساسی و دارای اولویت برای بهبود وضعیتهای شماره(1)و شماره(2) تبیین و تعریف بیانیه هدفهای عالی(هدفهای سطح بالا)در سازمان آموزشی میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2:بخشهای پنجگانه سازمان وضعیت عملکردی شماره (3)شرایطی را نشان میدهد که در آن هدفهای مناسبی تعریف شده و نیز تعقیب میگردند اما برای دستیابی به این هدفها،از منابع به صورت ضعیف استفاده میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3:بوروکراسی حرفهای وضعیت علمکردی شماره(4)بیانگر شرایطی است که هدفهای مناسبی انتخاب و تعقیب میگردد و به طور همزمان از منابع استفاده بهینه و مطلوب بهعمل میآید.
او همچنین معتقد است که سازمانها در پنج ساختار مختلف ساده، دیوانسالاری ماشینی،دیوانسالاری حرفهای،مبتنی بر بازده و ادهوکراسی قابل پیکربندی (1)- yiticudourP (2)- ycneiciffE (3)- ssenevitceiffE میباشند(همان:33)و درعینحال همه آنها از پنج بخشی اساسی تشکیل شدهاند که شامل هسته عملیاتی1رأس راهبردی2خط میانی3،ساختار فنی4و ستاد پشتیبانی5 میباشند(شکل 2) )4002,grebztniM( هسته عملیاتی سازمان کارکنانی را دربرمیگیرد که کار اصلی تولید فرآورده و دادن خدمات را به گونه مستقیم برعهده دارند.
صندوقهای دانشجویی،انتشارات دانشگاه،کتابفروشی،چاپخانه،اداره حسابداری،خدمات نگهبانی، اداره پست،اداره حفاظت،تلفنخانه،تربیتبدنی،خوابگاه دانشجویان،باشگاه دانشگاه و همانند آنها،(مینتزبرگ،1377:24)هیچیک از واحدهای اشاره شده در شمار هسته عملیاتی نیستند،به عبارتی دیگر هیچیک از آنها درگیر آموزش،پژوهش یا حتی کوششهای مرتبط با آنها(مرکز کامپیوتر یا کتابخانه)نیستند؛با این همه هر یک از آنها برای فراهم کردن پشتیبانی غیرمستقیم مأموریتهای اصلی سازمان پدید آمدهاند."