خلاصه ماشینی:
"درست است که شعر اخوان سیاسی استو به قول خودش از«اجتماعیات»است،اما ایناجتماعیات بجای آنکه نوعی آگاهی کلی اجتماعیرا پدید آورد که با تجربیات جامعه همخوان باشد،منجر به تبلیغ گذشتهگرایی و ناسیونالیسم میشود ودرحقیقت این باستانگرایی او نوعی واکنش مدرندرمقابل گفتمان مدرنیتهی تحکمی رژیم پهلویاست.
اینجاست که زیباییشناسیاخوان ایدئولوژیک،میشود:استفاده از زبان کهنهدر جامعهای با زبان مدرن،فدا کردن تمهیداتشعری برای بیان روایتی سیاسی در جامعهای کههر لحظه دارد تعریف خود از شعر را نابتر میکند(اشعار فروغ و شاملو)،تبدیل کردن سمبل پیش ازآن کارکرد زیباییشناختی و هنری خود را در شعرنیما نشان داده بود،و همینطور عاطفهی سرشارنسبت به ایران کهن و شکست سیاسی کودتای 28مرداد که شعر او را عملا به نظام نشانهای بستهایاز عناصر دینهای باستانی ایرانی تبدیل کرد.
در این حماسهی شکست،شعر بجای آنکه تلاش کند هویت مستقل خود راپیدا کند و نفس شعر بودن خود را اولویت بخشد،در حد یک دکور و زینتی برای سوگواری تقلیلداده میشود."