خلاصه ماشینی:
"مقاله *هفتاد نکته کاربردی در طراحی و اجرای پژوهشهای کیفی *مدلی برای نظام بازاریابی کتابخانه و ارائه کاربردهای محتمل آن *گسترش و تحول در فلسفه مدیریت مجموعه:یک بررسی تاریخی *برنامهریزی راهبردی منابع و خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای آموزشگاهی مقالههفتاد نکتۀ کاربردی درطراحی و اجرای پژوهشهای کیفی *دکتر یزدان منصوریان1 دانشیار دانشگاه خوارزمی چکیده {IBمقاله حاضر به ارائه تصویری کلی از رویکرد کیفی در پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی میپردازد و گزیدهای ازمنابع تکمیلی را در این زمینه معرفی میکند.
نویسنده این مقاله براساسمرور آثار مرتبط در این زمینه و تجربه شخصی در طراحی و اجرای مطالعات کیفی،فرایند پژوهش کیفی را به سه مرحله آغازین،میانیو پایانی تقسیم میکند که یک از این مراحل خود شامل چندین گام اصلی است.
مثلا اگر مسئله مورد بررسی پدیدهای جدید در عرصه فرهنگی باشد که تاکنون مطالعاتمفصلی نیز درباره آن انجام نشده است،آنگاه محقق ناچار است برای شناخت آن از رویکرد کیفی استفاده کند.
البته لازم به ذکر است که معیارهایارزیابی اعتبار و پایایی مطالعات کیفی تفاوتهای بنیادی با تحقیقات کمی دارد که امکان پرداختن به آنها در فرصت محدود این مقالهمیسر نیست و علاقهمندان میتوانند به آثار موجود در این زمینه-مثل(اووه،1387؛محمدی،1387؛محمدپور،1389؛منصوریان،1388 و 1390)-مراجعه کنند.
به سخنی دیگر پژوهش کیفی نیز مثل هر نوع مطالعه دیگر با مسئلهای مشخص آغاز میشود،با طرح پرسش و مرور پیشینهادامه مییابد و سپس پژوهشگر با انتخاب نمونه مورد مطالعه به گردآوری و تحلیل دادهها میپردازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سخن پایانی آنچه در این مقاله مطرح شد پیشدرآمدی برای تبیین مراحل و گامهای لازم در طراحی و اجرای پژوهش کیفی بود."