چکیده:
موضوع تحقیق حاضر، بررسی رابطهی همدلی مادران و دختران و رابطهی آن با
اختلالات رفتاری دختران نوجوان در استان تهران است.زمینهی نظری در این پژوهش،
نظریهی جان بالبی روانکاو انگلیسی است.او نخستین محققی است که موضوع رابطهی
عاطفی مادران و فرزندان را با این دیدگاه مطرح نمود که کیفیت ارتباط اولیهی
مراقبین(معمولا مادر)، اثرات دائمی بر ارتباطات، سازگاری و رشد عاطفی در طول زندگی
دارد.نمونهی تحقیق حاضر، 441 دانشآموز از نواحی آموزشی شهر تهران است که از طریق
نمونهگیری تصادفی خوشهئی، 323دانشآموز از دبیرستانهای دولتی و 118دانشآموز از
دبیرستانهای غیرانتفاعی انتخاب شدند.دو پرسشنامه در این بررسی استفاده شدهاست:پرسشنامهی اول، یک پرسشنامهی
محققساخته با سه مقیاس تجسم دیدگاه رفتار همدلانه و آشفتگیهای عاطفی برای سنجش
همدلی مادران و دختران، و پرسشنامهی دوم، پرسشنامهی اختلالات رفتاری کانرز
میباشد.آزمون فرضیههای تحقیق با نرمافزار SSPS و روشهای آماری همبستگی و t
مستقل، نشان داد بین همدلی مادران و دختران رابطه وجود دارد.همچنین همدلی مادران
و دختران با اختلالات رفتاری دختران رابطه دارد.بین همدلی مادران و دختران و
اختلالات رفتاری دختران در شمال و جنوب شهر تهران به جز اختلال یادگیری تفاوت
معنادار دیدهنشد.همچنین بین همدلی مادران و دختران در مدارس دولتی و غیرانتفاعی تفاوت معنادار
دیدهنشد.نتایج، نشانگر تفاوت معنادار اختلالات رفتاری دانشآموزان دختر مدارس
دولتی و غیر انتفاعی است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4-محاسبهی آزمون t برای مقیاسهای همدلی مادران در شمال و جنوب تهرانجدول 5-محاسبهی آزمون t برای مقیاسهای همدلی دختران دانشآموز دبیرستانی در شمال و جنوب تهرانجدول 6-محاسبهی آزمون t برای اختلالات رفتاری دختران دانشآموز شمال و جنوب تهران(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 6 بیانگر این نکته است که اختلالهای رفتاری دانشآموزان دختر دبیرستانهای دولتی شمال و جنوب، جز در اختلال یادگیری(05/0 P ) تفاوت معنادار ندارد، زیرا t محاسبه شده از t جدول در سطح 05/0کوچکتر است، بنابراین فرضیهی سوم اختلالات رفتاری دختران در شمال و جنوب(به جز اختلال یادگیری)تأیید نمیشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 10-محاسبهی آزمون t برای همدلی مادران خانهدار و شاغلجدول 11-محاسبهی آزمون t برای همدلیجدول 12-محاسبهی آزمون t برای اختلالهای رفتاری دختران دارای مادر خانهدار و شاغل(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 13 بیانگر این نکته است که همدلی مادران زیر دیپلم و بالای دیپلم از نظر تجسم دیدگاه و توجه همدلانه تفاوت معنادار دارد، زیرا t محاسبهشده از t جدول در سطح 05/0بزرگتر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 15-محاسبهی آزمون t برای اختلالهای رفتاری دختران در رابطه با تحصیلات مادرانبحث و نتیجهگیریتجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش حاضر در جدول 1، مؤید این نکته است که بین همدلی مادران و دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران در هر سه مقیاس همدلی(تجسم دیدگاه خود دیگر، توجه همدلانه و آشفتگیهای عاطفی) همبستگی مثبت و معناداری در سطح 05/0 P وجود دارد که فرضیهی اول تحقیق را تأیید میکند."