چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط میان متغیرهای جو سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و ارائه مدلی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق مدیریت جو سازمانی و متغیرهای نگرشی در کتابخانه های عمومی کشور است. روش: پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش انجام آن پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است و نحوه گردآوری آن توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی برمدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش تمام کارکنان صفی و ستادی نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد. یافته ها: طبق یافته ها، جو سازمانی کتابخانه های عمومی به شکل معنی داری با رضایت شغلی کتابداران شاغل در این نهاد ارتباط دارد. همچنین یافته های پژوهش از وجود رابطه قوی بین رضایت شغلی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران حکایت دارد. در این پژوهش رابطه ای بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کتابداران کتابخانه های عمومی کشور دیده نشد. همچنین بین جو سازمانی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانه های عمومی رابطه معنی داری وجود نداشت. در مدل معادلات ساختاری برای نتیجه گیری درباره برازش کلی مدل می بایستی به مجموعه ای از شاخص ها توجه کرد. در این پژوهش مدل ارائه شده از لحاظ شاخص های RMSEA، AGFI و GFI در وضعیت مناسبی قرار دارد. ازاین رو، می توان نتیجه گیری کرد که مدل از لحاظ برازش مدل خوبی است. اصالت/ارزش: در این پژوهش، برای اولین بار رابطه مدیریت جو سازمانی و همچنین متغیرهای نگرشی مانند تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی کتابخانه های عمومی مورد بررسی قرار گرفته است و مدلی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق مدیریت جو سازمانی و متغیرهای نگرشی در کتابخانه های عمومی کشور ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"oohay@110ivigazer تاریخ دریافت:1390/03/28؛تاریخ پذیرش:1390/06/21 چکیده {IBهدف:هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط میان متغیرهای جو سازمانی،رضایت شغلی،تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و ارائه مدلی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق مدیریت جوسازمانی و متغیبرهای نگرشی در کتابخانههای عمومی کشور است.
همچنین یافتههای پژوهش از وجود رابطه قوی بین رضایت شغلی کتابداران کتابخانههایعمومی کشور با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران حکایت دارد.
همچنین بین جوسازمانی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معنیداری وجودنداشت در مدل معادلات ساختاری برای نتیجهگیری درباره برازش کلی مدل میبایستی به مجموعهای از شاخصهاتوجه کرد در این پژوهش مدل ارائه شده از لحاظ شاخصهای AESMR،IFGA و IFG در وضعیت مناسبی قراردارد.
اصالت/ارزش:در این پژوهش،برای اولینبار رابطه مدیریت جو سازمانی و همچنین متغیرهای نگرشیمانند تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی کتابخانههای عمومی مورد بررسی قرار گرفته است ومدلی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق مدیریت جو سازمانی و متغیرهای نگرشی در کتابخانههای عمومیکشور ارائه شده است.
بررسیاین تعاریف نشان میدهد رفتارها در رفتار شهروندی سازمانی کاملا داوطلبانه و فردی هستند واین بدین معنی است که افراد برای اجرای این نوع رفتارها بهطور رسمی پاداش دریافتنمیکنند و نیز به علت عدم اجرای آنها مجازات و تنبیه نمیشوند.
پودساکف1و همکارانش نیز در سال 1990 با کمک روشتحلیل عاملی برای هرکدام از این پنج بعد،مقیاس سنجش استانداردی ایجاد کردند که اینمقیاسها در طول سالهای متمادی با هدف سنجش رفتار شهروندی سازمانی مورد استفادهبسیاری قرار گرفته است."