چکیده:
احساسات دانشجویان در فرآیند جست وجوی اطلاعات دراینترنت با الگوی جست وجوی اطلاعات کولثاو مقایسه شده است. روش/ رویکرد پژوهش: داده های این پیمایش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. 100 شرکت کننده در تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و شامل 100 نفر از دانشجویان رشته های کاردانی کامپیوتر با گرایش علمی- کاربردی نرم افزار و کاردانی کاربرد کامپیوتر هستند که در سال 1387 وارد دانشگاه شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از طریق آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون مجذور کای ) انجام گرفت. یافته ها: اکثر دانشجویان اغلب مراحل الگوی جست وجوی اطلاعات کولثاو را تجربه می کنند و علاقه زیادی به یادگیری اینترنت و کار با اینترنت نشان می دهند. میان جنسیت و انجام مراحل شش گانه الگوی کولثاو در دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر، رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین دانشجویان هنگام جست وجوی اطلاعات از اینترنت به ترتیب اولویت نیاز، در مراحل پنجم، سوم، و اول الگوی کولثاو به همکاری و مداخله کتابدار نیازمندند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر سعي دارد با انجام مقايسه اي ، علاوه بر معرفي الگوي کولثاو، با استفاده از مراحل اين الگو در نحوه جست وجوي اطلاعات از اينترنت توسط دانشجويان مقطع کارداني رشته کامپيوتر دانشگاه آزاد اسلامي واحد ماهشهر، دريابد که آيا اين دانشجويان نيز هنگام جست وجوي اطلاعات از اينترنت ، همان احساسات ذکر شده در مراحل شش گانه الگوي کولثاو را تجربه مي کنند؟ از نتايج اين پژوهش مي توان دريافت که دانشجويان هنگام جست وجوي اطلاعات از اينترنت بدون حضور کتابدار، چه احساسات و مشکلاتي دارند و نيازمند چه مهارت هايي هستند که بايد آموزش ببيند.
از جمع بندي پيشينه هاي مطالعه شده مي توان چند نکته اساسي را نتيجه گرفت : در تحقيقات جداگانه اي که توسط برديک (١٩٩٥)، فريل (١٩٩٥)، ويت ماير (٢٠٠٣) و قاضي دزفولي (١٣٨٨) انجام گرفت ، مشخص شد که دانشجويان هنگام جست وجوي اطلاعات مراحل انتخاب ، تدوين ، گردآوري و ارائه را از الگوي کولثاو طي مي کردند؛ اما در پژوهش اسماعيل (٢٠٠١) دانشجويان فقط مرحله پنجم الگوي کولثاو (گردآوري ) را تجربه کردند.
دانشجويان مورد مطالعه در پژوهش حاضر هنگام جست وجو و جمع آوري اطلاعات همانند احساسات بيان شده در مرحله پنجم الگوي کولثاو (گردآوري )، احساس علاقه بيشتر و اطمينان بيشتر به انجام کار و تکليف خود پيدا مي کنند.