چکیده:
مقدمه: پژوهـش حاضر به بررسی اثربخـشی روش آمـوزش جراتورزی و ایمنسازی در مقابل تنیدگی بر احساس غربت دانشجویان دختر، با توجه به ویژگی شخصیت و سبک دلبستگی آنان پرداخته است. روش: 249 دانشجوی دختر سال اول مراکز تربیت معلم، با محدوده سنی 17 تا 35 سال، از طریق پرسشنامههای احساس غربت، سبک دلبستگی و ویژگیهای شخصیت مورد ارزیابی قرار گرفتند. 90 دانشجو بر اساس اکتساب نمره بالاتر از میانگین (1 واحد انحراف معیار بالاتر) و 30 نفر بر اساس اکتساب نمره پایینتر از میانگین (1 واحد انحراف معیار پایینتر) در پرسشنامه "احساس غربت" انتخاب شدند. سپس گروه نمونه (کسانی که نمره احساس غربت آنان 1 واحد انحراف معیار بالاتر از میانگین بود)، بهطور تصادفی به 3 گروه دستهبندی شده و در دو گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت شیوههای آموزشی قرار گرفتند. پس از آموزش، احساس غربت 3 گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون t نشان داد که شیوههای آموزشی بهکاررفته در تغییر احساس غربت دانشجویان موثر بوده است. احساس غربت با ویژگیهای نوروزگرایی بالا و برونگرایی پایین تعیین گردید. میان سبک دلبستگی و احساس غربت تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: برنامههای آموزش جراتورزی و ایمنسازی در کاهش احساس غربت و استرس ناشی از حادثه انتقال موثر است.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش جراتورزی و ایمنسازی در مقابل تنیدگیبراحساس غربت دانشجویان no gniniart noitaluconi sserts dna ssenevitressa fo tceffE stneduts egelloc gnoma ssenkcisemoh تاریخ دریافت:87/3/26 فریبا تابع بردبار*،کاظم رسولزاده طباطبایی1،پرویز آزاد فلاح1،سیامک سامانی2 چکیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی روش آموزش جراتورزی وایمنسازی در مقابل تنیدگی براحساس غربت دانشجویان دختر،با توجه بهویژگی شخصیت و سبک دلبستگی آنان پرداخته است.
بررسی پدیده احساس غربت همراه با مداخلات درمانی به منظورپیشگیری از شدت و شیوع آن همواره مدنظر محققان بوده وروشها و مداخلات درمانی متعددی برای کاهش شدت و شیوعتنیدگی ناشی از انتقال به دانشگاه پیشنهاد شده است،اما این پدیدهدر سطح تجربی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
هدف اصلی پژوهش،نخست ارزیابی نقش آموزش جراتورزی وآموزش ایمنسازی در مقابل تنیدگی در پدیده احساس غربت ومولفههای آن(دلبستگی به خانه و نارضایتی از دانشگاه)است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در رابطه با نقش جراتورزی و ایمنسازی در تقلیل مولفه احساسغربت،یعنی نارضایتی از دانشگاه و دلبستگی به خانه،براساسجداول 3 و 4،مقایسه تفاوت میانگینها در گروههای مختلفپیش-و پسآزمون حاکی از اثربخشی این نوع آموزشها در کاهشمیزان این مولفهها است (0/001<p) .
در مورداثربخشی شیوههای مداخله،آموزشی ابراز وجود و ایمنسازی درمقابل تنیدگی منجر به کاهش میزان احساس غربت دانشجویان و مولفههای آن،در پسآزمون شده است.
براساس سایر نتایج با توجه به مقایسه میانگین روش جراتورزی وایمنسازی در مقابل تنیدگی،اثربخشی بیشتر روش ایمنسازی باتوجه به میزان کاهش احساس غربت در دو مرحله پیش-وپسآزمون نیز یکی دیگر از نتایج این پژوهش است؛که به نظرمیرسد این مساله بیشتر به خاطر ماهیت انعطافپذیر برنامه آموزشایمنسازی است.
LG kceH naV,MJJ steohregniV,LM grubliT naV-13 dna gnipoC:yticinorhc ssenkcisemoh fo stnanimreteD .
MJJ steohregniV,LM grubliT naV-18 dna ssenkcisemoH:sevom lacihpargoeg fo stcepsa .
ssenkcisemoh dna :sevom lacihpargoeg fo stcepsa lacigolohcysP."