خلاصه ماشینی:
"ولی آیا همانگونه کهمقایسه تعداد ناشران شرکتکننده در اولین سالبا سیزدهمین سال نشانگر رشد کمی بوده،کیفیتارائه خدمات مربوطه نیز پس از چهارده سالتجربه متحول شده است؟ با چه ملاک و چگونه میتوان کیفیت کارنمایشگاه کتاب را سنجید بجز تجربه شرکت و حضور فعال در آن و لمس حقیقت ماجرا ازنزدیک؟نگارنده که تا بحال در دوازده نمایشگاهاز سیزده نمایشگاه فوق(بجز اولین سال)شرکتنموده میتواند گوشهای از مشکلاتی که با آن رودررو بوده به این شرح بیان کند،لازم به توضیحاست مشکلات فوق از دیدگاه یک کتابدار کهنماینده خرید بود ابراز میشود و نه مراجعهکنندهمعمولی مثل دانشجو با عضو هیئت علمی و یاسایر بازدیدکنندگان: 1-مشخص نبودن نرخ ارز کتب خارجیارائه شده در نمایشگاه تا آخرین روزهای قبل ازافتتاح که این مسئله باعث اختلال درتصمیمگیریهای مربوط به تأمین بودجه لازمبرای خرید و برنامهریزیهای مالی میشود.
بهاعتقاد نگارنده،با توجه به قیمت کتاب بهخصوص کتابهای خارجی و بعضی کتابهایمرجع و عدم امکان حضور اعضای هیئت علمیو دانشجویان غیرتهرانی در نمایشگاه معمولا اینافراد ترجیح میدهند تا کتابهای فوق برایکتابخانهها خریداری شود تا دانشجویان و نیزاعضای هیئت علمی فرصت استفاده از کتب فوقرا از طریق کتابخانهها بیابند،بنابراین میبایستیوجه تمایزی بین کتابداران(که به نمایندگی ازدانشگاه و برای کتابخانهها و اعضای هیئتعلمی خرید مینمایند)با دلالان و سوءاستفادهکنندگان باشد تا ضمن کم شدن مشکلاتخرید برای نمایندگان،دست دلالان نیز از اینصحنه کوتاه گردد.
اهداف نمایشگاه 1-تقویت و توسعه و حفظ دستاوردهایانقلاب اسلامی 2-ایجاد انگیزه و آشنا نمودن اذهان اقشارگوناگون با کتاب و کتابخوانی و ارتقاء تقویتفرهنگ عمومی 3-تشویق و ترغیب و حمایت از ناشرانداخلی برای عرضه عناوین جدید 4-معرفی ناشران نمونه 5-تشویق و ترغیب حضور ناشران و مؤسسات علمی در برگزاری فعالیتهای جنبی 6-برآوردن نیازهای فرهنگی کشور 7-ایجاد محیط مناسب برای نشست وگفتگوی دوستانه بین اهل قلم و صاحبان فکر واندیشه..."