خلاصه ماشینی:
یافتههای این پژوهش که از نوع توصیفی است و در آن از آزمونهای «تیتکنمونهای» و «فریدمن» استفاده شده، حاکی از آن است که در زمینة هر هفت عامل کلان شناسایی شده در امر آموزش زبان انگلیسی شامل: فضا و امکانات آموزشی، دانشآموزان، نظام و برنامة درسی، معلمان، مسئولین اداری، والدین و کتابهای درسی، مشکل جدی وجود دارد.
بهعلاوه، رتبهبندی عوامل فوق براساس آزمون فریدمن گویای آن است كه فضا و امکانات آموزشی جدیترین و کتابهای درسی کمترین مانع در امر آموزش مطلوب زبان انگلیسی در مدارس محسوب میشوند.
Abstract The present study intends to investigate the contextual constraints in teaching English as a foreign language at Mazandaran high schools from the perspective of its teachers.
لذا، در تحقیق حاضر برآنیم از نگاه معلمان که در دیدگاههای جدید آموزشی (فریمن، ٢٠٠٢؛ ویلیامز و بردن، ١٩٩٧؛ ریچاردز و لاکهارت، ١٩٩٦) کلیدیترین نقش را در امر آموزش ایفا میکنند، مورد کنکاش قرار دهیم و عواملی را که از نظر آنها بازدارنده بودهاند و مانع استفاده از روشها و اقدامات مؤثر آموزشی میشوند، مشخص و دستهبندی کنیم تا شاید با پرداختن گام به گام به آنها، بهتدریج شاهد نتایج مطلوبتری در امر آموزش زبان انگلیسی در مدارس دولتی باشیم.
با توجه به اینکه معلمان در صف مقدم آموزش قرار دارند و با مشکلات و موانع موجود مستقیماً مواجه میشوند و اثرات آنها را لمس میکنند، منطقی است در گام اول برای بهبود آموزش این زبان بینالمللی، نظر آنها را در این زمینه مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم و تحقیق حاضر گامی در این راستاست.