چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش طراحی میز مرجع دیجیتال در کتابخانه های دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران «دکتر شریعتی» (وابسته به وزارت علوم و تحقیقات) می باشد. بدین منظور، به نظر سنجی از کاربران در بعد امکانات، توانمندی ها و نگرش نیروی انسانی و ویژگی های مورد نظر آنان در خصوص ارائه خدمات میز مرجع دیجیتال، پرداخته شده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایشی - توصیفی است؛ این پژوهش دارای 3 بخش می باشد. بخش اول به نظر سنجی از کاربران، بخش دوم به تجزیه و تحلیل یافته ها و بخش سوم میز مرجع دیجیتالی مناسب، با توجه به امکانات و ارائـه پیشنهادهای مربوطه طراحی می گردد. جامعه پژوهش را دانشجویان، کتابداران و اعضــای هیات علمی این دانشکده تشکیل می دهند. برای گرد آوری داده ها از سه پرسشنامه محقق ساخته، و از نرم افزار spss برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد نگرش و مهارت نیروی انسانی موجود در حد زیاد نسبت به ایجــاد میز مرجع دیجیتالی 2/69 درصد می باشد؛ به طور کلی، امکانات و بودجه کتابخانه با 8/30 درصد در سطح متوسطی است و کاربران با 23/4 درصد در حد بسیار زیاد با فناوری های جدید آشنایی دارند و بهترین خدمات الکترونیکی برای ایجاد میز مرجع دیجیتال از نظر کاربــران با 2/69 درصد، فرم های وبی می باشد. درج اطلاعات شخصی کــاربر، پیــوند به منابع الکترونیکی، درج زبان فارسی و انگلیسی، ایجاد پرسش های رایج و برای تشریح نیازهای اطلاعاتی کاربر، قالب اطلاعاتی و زبان منـابع اطــلاعاتی برای طراحی میز مرجع دیجیتال ضرورت دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش طراحی فرآیند میز مرجع دیجیتال کتابخانه های دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران «دکتر شریعتی» بر اساس درج صفحه اطلاعات شخصی کاربر، صفحه دریافت اطلاعات منابع، زبان منابع مورد درخواست فارسی و انگلیسی، قالب اطلاعاتی مورد نیاز، هدف از جستجوی اطلاعات، منابعی که قبلا مورد جستجو قرار گرفته، صفحه پیوند به منابع الکترونیکی، صفحه پرسش های رایج می باشد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد نگرش و مهارت نیروی انسانی موجود در حد زیاد نسبت به ایجــاد میز مرجع دیجیتالی ٦٩/٢ درصد می باشد؛ به طور کلی، امکانات و بودجه کتابخانه با ٣٠/٨ درصد در سطح متوسطی است و کاربران با ٤/٢٣ درصد در حد بسیار زیاد با فناوری های جدید آشنایی دارند و بهترین خدمات الکترونیکی برای ایجاد میز مرجع دیجیتال از نظر کاربــران با ٦٩/٢ درصد، فرم های وبی می باشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش طراحی فرآیند میز مرجع دیجیتال کتابخانه های دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران "دکتر شریعتی" بر اساس درج صفحه اطلاعات شخصی کاربر، صفحه دریافت اطلاعات منابع ، زبان منابع مورد درخواست فارسی و انگلیسی، قالب اطلاعاتی مورد نیاز، هدف از جستجوی اطلاعات ، منابعی که قبلاً مورد جستجو قرار گرفته ، صفحه پیوند به منابع الکترونیکی، صفحه پرسش های رایج می باشد.
بنابراین باید به صورتی عمل کند که توانایی پاسخگویی نیازهای مراجعان را بدون محدودیت زمانی و مکانی داشته باشد؛ خدمات مرجع سنتی به علت به کارگیری روش های معمول زمان بر، محدود و دارای نقایص است ؛ کتابخانه های این دانشکده با استفاده از خدمات مرجع دیجیتال می تواند با کیفیت و سرعت بیشتری به ارائه خدمات بپردازد و دانشجویان و اعضای هیأت علمی هم می توانند بدون محدودیت مکانی و زمــانی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشنــد.
پاسخ پرسش هفتم : مبنی بر اینکه طراحی میز مرجع دیجیتال مناسب در دانشکده فنی دکتر شریعتی چگونه باید باشد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه آزمون خیدو برای دانشجویان و اعضای هیأت علمی معنیدار است نشان میدهد که زبان ترجیحی مورد نیاز در طراحی میز مرجع دیجیتال به طور معنیداری باید فارسی باشد.