خلاصه ماشینی:
4. در دوره بعد از انقلاب و اینک، بدون توجه به پیشینه نظام تعلیم و تربیت جدید در کشور، محدوده کارآیی نظام سنتی حوزه و نیازهای فرهنگی و تمدنی و اجتماعی ایران معاصر و با علاقه به تربیت اسلامی به گسترش کمی و غالبا کم محتوای دانشگاهها و پذیرش فراوان طلاب در حوزه دست زده شد.
یکی برای همه کسانی که در خود استعداد تحصیلات عالی میبینند و علاقمند به سرنوشت علمی خویش هستند، بیانگر این نکته است که به نظام آموزشی رسمی نباید اعتماد کرد و تلاش شخصی را باید جایگزین کارآیی سیستم نمود.
دوم آنکه، مسئولان نظام آموزشی کشور و در رأس آن شورای عالی حوزه و شورایعالی انقلاب فرهنگی درصدد برآیند با مطالعه همهجانبه این دو نهاد آموزشی و با توجه به مؤلفههای دیگر از قبیل نیاز جامعه به تخصصهای مختلف راهحلهای مناسبی برای خروج از بحرانها بیابند.