خلاصه ماشینی:
"راست است که در این میان از«موعظههای اخلاقی»کهنهکاری برنمیآمد،و برنمیآید،اما فاجعه در آن بوده و هست که در تمدن مدرن به جای پیریزی اخلاقی نو و کار آمد،یکسره متوجه تجارت و صنعت شدند و اخلاق و معنویت را به طاق نسیان نهادند.
آنچه در فلسفهء او-باز هم-اشتباه است وضع پیامبر گونهای است که این اندیشمند به خود داد و خواست برای درمان همهء دردهای بشر اکسیر اعظمی بسازد که متأسفانه خود دردی دیگر شد سربار همهء دردهای دیگر) هنگامی که آن انسان بیفرهنگ از دیوار خانه شما بالا میرود و هنگامی که تراستهای بینالمللی سرمایه مردمان نیم جان جهان واپس مانده را به یغما میبرند و هنگامی که دولتهای«پیشرفته»امثال مصدق و پرفسور آربنز را به زیر میکشند،همه«مطابق منافع خود عمل میکنند»ولی آیا محصول کار آنان «نظم اجتماعی»قابل قبولی است؟ مینویسد: «رژیمهای کمونیستی و فاشیستی،هر یک به نوعی، اولویت اقتصاد و منزلت فرد و نفع شخصی را نفی و هدفهای سیاسی و اجتماعی را جایگزین آن کردند.
اما هدف قرار دادن اقتصاد تنها به نتایج اقتصادی رضایتبخشی منجر نمیشود،بلکه نظم اجتماعی جدیدی را به وجود میآورد که در آن بسیاری از هدفهای مهم اخلاقی و اجتماعی مانند آزادی فردی و صلح و آرامش در زندگی سیاسی تحقق مییابد.
2-چون آزادی موکول به داشتن حداقل ما یحتاج ضروری است،مسلم است که با رشد اقتصاد،آزادی نیز به بار مینشیند ولی تضاد سرمایهداری و دموکراسی خیلی زود آشکار میگردد:سرمایه برای رشد خود باید سرمایهء دیگران(و نان دیگران)را بگیرد و همین که کسی نان شما را گرفت آزادی شما را نیز گرفته است."