خلاصه ماشینی:
"7-باعیات از این دست که مرکز اندیشههای فلسفیاوست،عبارتند از: {Sچون روزی و عمر بیش و کم نتوان کرد#دل را به چنین غصه،دژم نتوان کرد#کار من و تو،چنانکه رأی من و تست#از موم به دست خویش هم،نتوان کردS}مسالهی جبر(نزهة المجالس،ص 601) *** {Sآنها که کهنترند و،آنها که نوند#هریک،به هوای خویش،لختی بدوند#این سفله جهان،به کس نماند جاوید#رفتند و رویم و،دیگر آیند و روند!S}مسالهی تولد و مرگ-فناپذیری(نزهة المجالس،ص 602) ***{Sز آوردن من،نبود گردون را سود#وز بردن من،جان و جمالش نفزود#وز هیچ کسی نیز،دو گوشم نشنود#کآوردن و بردن من،از بهر چه بود؟S}(نزهة المجالس-ص 601) {Sترکیب پیالهای که در هم پیوست#بشکستن آن،روا نمیدارد مست#چندین سر و پای نازنین،از سر دست#از مهر که پیوست و به کین که شکست؟S}(تاریخ جهانگشای جوینی،ج 1،ص 128؛نزهة المجالس،ص 600) {Sدارنده،چو ترکیب طبایع آراست#از بهره چه افکندش،اندر کم و کاست؟#گر نیک آمد این صور،عیب که راست؟#ور نیک آمد،خرابی از بهر چه راست؟S}خلقت آدمی-تولد و مرگ-تغییر و تبادلات موجودات هستی(مرصاد العباد،ص 41 و 400) ***{Sگر کار فلک،به عدل سنجیده بدی#احوال فلک،جمله پسندیده بدی#در عدل بدی به کارها در گردون#کی خاطر اهل فضل،رنجیده بدی؟S}عدم احسنیت نظام عالم(نزهة المجالس-ص 610) ***{Sچون نیست مقام ما در این دهر مقیم#پس بیمی و معشوق خطایی است عظیم#تا کی ز قدیم و محدث امیدم و بیم#چون من رفتم،جهان چه محدث چه قدیمS}قدیم و حدوث جهان(سندبادنامهی ظهیری به نام خیام آمده) 8-دشتی،علی."