خلاصه ماشینی:
"میتوان گفت این دشواریها هنگام تعیین دولت آرمانی اخوان حتی جدیتر است؛زیرا در اینجا ناگزیریم نه به یک نوع حکومت بلکه به سه نوع رژیم بپردازیم که گاه صفات آنها با یکدیگر همپوشی دارد:1یک جامعهء خودمختار و گاه بدون سر کرده که هم به نیازهای مادی و فوری اعضایش توجه دارد و هم به روشن ساختن اندیشهء فلسفیشان،2دولتی بر پایهء ناموس یا قانون الهی،به رهبری پیامبران یا جانشیان منصوب آنان،3یک دولت آرمانی با ویژگیهای عمدتا معنوی و روحانی،که البته از شرایط عملی تحقق خود کاملا غافل نیست.
اخوان نخست،به بررسی جنبهای از امامت میپردازند که دربارهء آن اتفاق نظر کلی وجود دارد: کل جامعهء اسلامی ضرورت انتصاب یک امام را پس از درگذشت پیامبر(ص) برای انجام وظایف زیر میپذیرد:(1)صیانت شریعت،(2)احیای سنت، (3)امر به معروف و نهی از منکر،(4)فراهم کردن منبعی که جامعه آراء خود را از آن اخذ کند،(5)تعیین نمایندگانی برای وصول خراج زمین،عشریه و مالیات سرانه،(6)توزیع سنجیدهء این عواید میان لشگریان و ملازمان،(7)پاسداری از مرزهای مسلمین و ساختن استحکامات در سرزمینهای اسلامی،شکست دشمنان،آزاد نگهداشتن شاهراهها از شر دزدان و راهزنان،(8) دفع ستمگران،تحذیر زورمندان از آزار ضعیفان،و داوری میان مردم؛و سرانجام(9)ایفای نقش به عنوان مرجعی نهایی که علما برای حکمیت در مناقشات مذهبی به او رجوع کنند.
پیشتر نقشهای پیامبر را به کوتاهی برشمردیم؛کارکردهای پادشاه نیز از این قرار است:(1)بیعت گرفتن از ابتاع فرمانبردار،(2) جای دادن نخبگان و عوام در جایگاههایی که برایشان تعیین شده است،(3)وصول مالیات سرانه،عشریه و خراج زمین،(4)توزیع این عواید میان لشگریان و ملازمان،(5)حفظ سر حدات و ساختن استحکامات،(6)پذیرش پیشنهاد صلح یا متارکهء جنگ از دیگر پادشاهان،و(7)دریافت هدایا برای حفظ دوستی و وحدت میان مؤمنان."