خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیبدر سال 1966 در حدود 36 درصدنفت بارگیری شده در بنادر کشورهای خلیج فارس از کانال سوئزگذشت و یک سوم واردات نفتیچند سال از بسته شدن کانال سوئزمیگذرد و با گذشت زمان دیگر این امربرای اغلب کشورهای عادی شده است بموجببررسیهائیکه توسط کارشناسان سازمانملل متحد بعمل آمده با بسته شدن این راهبزرگ دریائی جمع کل هزینه اضافه شدهبر حمل و نقل دریائی از سال 1967 تا پایانسال 1971 به بیش از 7 میلیارد دلار بالغگردیده که این هزینه اضافی بیشتر به بخشهای بازرگانی کشورهائی که سابقا از کانالسوئز استفاده میکردند تحمیل شده است وکشورهای مزبور بطور متوسط سالانهیک میلیارد و 700 میلیون دلار زیاندادهاند که تا زمانی که کانال سوئز بستهباشد مجبورند باز هم این زیان را متحملشوند.
در حقیقتکالاهای جامد و نفت که سابقا ازطریق کانال سوئز به کشورهایافریقای شرقی و آسیای جنوب وجنوب شرقی حمل و نقل میشدندو یا از این کشورها صادر میشدندامروزه بر اثر بسته شدن کانالسوئز باید راه دماغه امید نیک راانتخاب نمایند.
هزینه اضافی حمل و نقل دریائیالزاما بر بخشهای بازرگانی مربوطهو بر کشورهائی که سبقا از کانالسوئز استفاده میکردند و کالاهایآنها بر اثر بسته شدن کانال سوئز باهزینه بیشتری به بازارهای بزرکمیرسند تحمیل شده است همانطورکه از جدول بالا پیداست جمع کلهزینه اضافه شده بر حمل و نقلدریائی بر اثر بسته شدن کانال سوئزدر دورهای از دومین شش ماهه1967 تا پایان سال 1971 بالغ بر7 میلیارد دلار است این اختلالاقتصادی با یک زیان سالانه یکمیلیارد و هفتصد میلیون دلار درسال تبیین میشود و هر اندازه کهکانال سوئز بسته بماند این زیانهمه ساله بقوت خود باقی خواهدماند."