خلاصه ماشینی:
"ترانسپورت از طریق راههایآبی در براهماپوترا و گانگا وتوابع آنها در منطقه شمالشرقی-در رودخانههای گوآ و در آبهایساحلی کرالا در غرب و نیز درجنوب شرقی روستاهای کریشنا وگوداواری دارای نقش بسیار ارزندهایبوده است ولی زمانی که راه آهن وجادهها بموازات راههای آبی ساختهشدند ترانسپورت آبی بالاجباراهمیت خود را از دست داده وتفکیک شمالشرقی کشور از هندوستاندر سال 1947 نیز خود عاملدیگری در عقبافتادگی حمل و نقلآبی شد.
در حال حاضر همکاری موجود دربین آنها در جهت حمل مسافر وبارهای کشتی خیلی ناچیز و بیاهمیت نبوده و نیز نه تنها همکاری بین سازمان ترانسپورت آبو تشکیلات ایالتی مشگل نمیباشدبلکه با کمکهای مالی و سایر کمکهای دیگر که ایجاد و تقویت چنینهمکاری بآن نیازمند است کاملاتوسعه خواهد یافت.
تا اجرای پیشنهادات ارائهشده در مورد همکاری تقریبا غیرممکن است که بتوانیم میزان حملو نقل فعلی را که در سیستمترانسپورت آبی کشور ما نقشبسزائی دارد تجدید حیات کنیم ونیز در نظر گرفتن توسعه اقتصادیدر سرتاسر کشور و بهرهبرداریاز امکانات روابط موجود غیرممکن است که بتوانیم از راههایآبی قابل استفاده در مناطقمختلف بطور کامل بهرهبرداریکنیم و لذا نمایندگان ایالتی بایدتوجه خاصی باجرا و تکمیل طرحهای ترانسپورت آب داخلی داشتهباشند و در این سیاستها و برنامههای کامل و شجاعانه پیشنهاد شدهکه همکاری نزدیکی بین کلیه ایالاترا بمنظور احیاء توسعه ترانسپورتآب داخلی در بنادر مختلف کشوربرقرار گردد که بدین ترتیب امیدمیرود که این روش نامناسب فعلیدر آینده نزدیکی مجددا موردتوجه و رسیدگی قرار بگیرد کهبموجب آن نقش ترانسپورت بایددر توسعه اقتصاد ملی کاملا موثرافتد."