چکیده:
با توجه به شتاب تحولات، محیط رقابتی و عدم اطمینان محیطی در دنیای امروز، دانش، راهبردیترین منبع برای حفظ و تقویت مزیت رقابتی بهشمار میرود و مدیریت اثربخش دانش یکی از جدیترین چالشهای سازمانها است. مدیریت دانش دارایی نهفته در ذهن افراد را به دارایی سازمانی تبدیل میکند، بهطوری که مجموعه ی وسیعی از افرادی که در تصمیمگیریها دخیل هستند، به این ثروت دسترسی داشته و بتوانند از آن استفاده کنند. این مقاله بهدنبال بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی کشور ایران است. بنابراین، پس از احصای مؤلفههای اصلی مدیریت دانش از طریق بررسی ادبیات موضوع، میزان توجه با این مؤلفهها در دو وضعیت موجود و مطلوب صنعت خودرو و میزان شکاف بین آنها مطالعه شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش 120 نفر از طبقات مختلف کارکنان و مدیران صنعت خودرو بهصورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات بیانگر آن است که بیشترین شکاف بین وضعیت مطلوب و موجود در بین مؤلفههای مدیریت دانش بهترتیب مربوط به ایجاد و کاربرد دانش است. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران و دستاندرکاران صنعت خودرو ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسي شکاف بين وضعيت موجود و مطلوب مديريت دانش در صنعت خودروي ايران مهدي ابزري ١، علي شائمي ٢، هوشنگ طالبي ٣، سعيد عبدالمنافي 4 با توجه به شتاب تحولات ، محيط رقابتي و عدم اطمينان محيطي در دنياي امروز، دانـش ، راهبردي ترين منبع براي حفظ و تقويت مزيت رقابتي به شـمار مـي رود و مـديريت اثـربخش دانـش يکي از جدي ترين چالش هاي سازمان ها است .
بنابراين ، پس از احصاي مؤلفه هاي اصلي مديريت دانش از طريق بررسـي ادبيـات موضـوع ، ميـزان توجه با اين مؤلفه ها در دو وضعيت موجود و مطلوب صـنعت خـودرو و ميـزان شـکاف بـين آن هـا مطالعه شده است .
آن ها عوامل مؤثر بر اجراي فعاليت هاي دانشي را در سازمان هايي کـه برنامـه هـاي مـديريت دانش را اختيار کرده اند، مورد توجه قرار دادند.
اين پژوهش به دنبال بررسي شکاف بين وضعيت موجود و وضعيت مطلـوب مـديريت دانش در صنعت خودروي ايران با فرضيه هاي زير است .
١) در صنعت خودرو در وضعيت موجود به مديريت دانش توجه شده است .
يافته هاي پژوهش فرضيه اول : در صنعت خودرو در وضعيت موجود به مديريت دانش توجه مي شود.
اين فرضيه چهار فرضيه فرعي به شرح زير دارد: ١-١) در صنعت خودرو در وضعيت موجود به ايجاد دانش توجه مي شود.
بيشترين شکاف بين وضع موجـود و مطلـوب مـديريت دانـش صـنعت خودرو به ترتيب مربوط به مؤلفه هاي ايجاد و کـاربرد دانـش وکمتـرين شـکاف مربـوط بـه تسهيم و نگهداري دانش است (جدول ٣).
The relationship between knowledge management and organizational culture.