چکیده:
هدف پژوهش حاضر تهیه جدول های هنجار مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش- فرم دانشجویان [1] بود. این پزوهش بر روی 238 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و رسم نمودار ارایه شدند واز توزیع نرمال برخوردار بودند. نمره های خام به دست آمده به نمره های Z و T و رتبه درصدی تبدیل شد و جداول هنجار برای خرده مقیاس های فرسودگی تحصیلی به طور جداگانه محاسبه شد. به منظور تعیین پایایی این ابزار از دو روش همسانی درونی و باز آزمایی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های خستگی عاطفی 88/0، شک و تردید 90/0 و خودکارآمدی 84/0 به دست آمد، که نشان از پایایی مناسب این ابزار داشت. ضریب آلفای به دست آمده در روش بازآزمایی برای خرده مقیاس های خستگی عاطفی 89/0، شک وتردید 84/0 وخودکارآمدی 67/0 به دست آمد. روایی عاملی آزمون نیز به روش تحلیل عوامل و چرخش واریمکس نیز محاسبه شد. برای محاسبه روایی همگرا و واگرا نیز به ترتیب از پرسشنامه افسردگی دانشجویان و مقیاس محقق ساخته علاقه به رشته تحصیلی استفاده شد. ضریب آلفای به دست آمده برای روایی واگرا برای خرده مقیاس های خستگی عاطفی، شک و تردید و خودکارآمدی به ترتیب 21/0-، 53/0- و 32/0- به دست آمد. همچنین، روایی همگرا برای خرده مقیاس های خستگی عاطفی، شک وتردید وخودکارآمدی به ترتیب 74/0/0 و 50/0 به دست آمد. از یافته های مذکور نتیجه گیری می شود که مقیاس فرسودگی تحصیلی- فرم دانشجویان ابزاری ، پایا و روا برای سنجش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر است.
خلاصه ماشینی:
"یانگ 18 (2004) بر این باور است - Freudenberger - burnout - exhaustion - depersonalization - reduced personal accomplishment - Wattsa - Robertsona - Maslach - Jackson - Vredenburgh - Carlozzi - stein - Aaronson - Kafry - Clark - Murdock - Koetting -Yang که دانشجویان نیز به سبب داشتن مشغولیت با تکالیف درسی به نوعی شاغل محسوب شده، آنها نیز مستعد فرسودگی هستند.
- Boudreau - Santen - Hemphill - Dobson - student burnout - Gala´n - Sanmartı´n - Polo -Giner - Maslach burnout inventory- general survey - Jacobs - Dodd - Maslach burnout inventory - Schaufeli - Martinz - Pinto - Salanova - Bakker این پرسشنامه در بسیاری از پژوهشها به کار برده شده و با متغیرهای شخصیت (دیوید 1 2010)، کار کردن همزمان با تحصیل (لینگارد 2 ،2007)، اشتیاق تحصیلی 3 (سالانوا و همکاران، 2009) و ...
برای محاسبة روایی همگرا و واگرا نیز به ترتیب از پرسشنامة افسردگی دانشجویان 7 و مقیاس محقق ساختة علاقه به رشتة تحصیلی استفاده شده که نتایج گزارش شده حاکی از روایی مطلوب این ابزار است.
در بررسی روایی عاملی با روش تحلیل عوامل و چرخش واریمکس و با توجه به مقادیر ویژه بالاتر از یک، سه عامل استخراج شد که این عوامل عبارت بودند از: خستگی عاطفی، شک و بدبینی و خودکارآمدی تحصیلی که نتایج در جدول 2 نشان داده شده است.
برای بررسی روایی همزمان پرسشنامه همبستگی مقیاس فرسودگی تحصیلی با نمرة کل پرسشنامة افسردگی دانشجویان محاسبه شد و ضریب همبستگی 74/0، 68/0 و 50/0 را به ترتیب برای خرده مقیاسهای خستگی عاطفی، شک و بدبینی و خودکارآمدی تحصیلی به دست داد."