چکیده:
گزینه های ابتکاری تصمیم گیری سازوکارهایی شناختی هستند که کارآفرینان در فرایند تصمیم گیری خود به کار می برند. این پژوهش با درک اهمیت این گزینه ها در تصمیم گیری کارآفرینان و ضعف پژوهش های کیفی پیشین در پرداختن به این مقوله، به مفهوم پردازی عوامل زمینه ساز به کارگیری گزینه های ابتکاری در فرایند تصمیم گیری کارآفرینان برتر ایران می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی و به طور مشخص راهبرد تحقیقی گروه کانونی است. نمونه ی آماری این تحقیق 6 نفر از کارآفرینان برتر معرفی شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ایران در سال 1388-1389 و 3 نفر از اساتید و خبرگان تصمیم گیری و کارآفرینی هستند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی، و به طور مشخص تحلیل تم و کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته ها نشان می دهد که عوامل زمینه ساز در به کارگیری گزینه های ابتکاری در فرایند تصمیم گیری کارآفرینان برتر ایرانی در شش دسته شامل ویژگی های روان شناختی و شخصیتی، توانایی پردازش اطلاعات، توانایی های شناختی-ادراکی، تعصبات ابتکاری- شناختی، ویژگی های محیط مساله و شرایط زندگی فردی جای دارند. این پژوهش گامی است در راستای توسعه ی مفهوم نوظهور تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان، از این رو توجه به عوامل زمینه ساز در به کارگیری گزینه های ابتکاری برای تقویت تصمیم گیری، به کارآفرینان نوپا توصیه می شود.
خلاصه ماشینی:
پـژوهش هـای پیشین در زمینه ی تـصمیم گیـری ابتکـاری ( ;١٩٨٦ ,Simon ;٢٠١٠ ,Hicks and Thomas ٢٠٠٩ ,Albar and Jetter ;١٩٩٣ ,Dean and Sharfman ;٢٠١٠ ,Hoy and Tarter) بـا این پیش فرض که کارآفرینان به واسطه ی فعالیت در محیطی با پویـایی و پیچیـدگی بـالا، اصول منطقی تصمیم گیری را نادیده گرفته و به گزینه های تصمیم گیـری ابتکـاری گـرایش دارند، تلاش کردند تا گزینه های ابتکاری و سـازوکارهای شـناختی کـه کارآفرینـان بـرای ساده سازی فرایند تصمیم گیری به کار می برند، تشریح کنند.
یافته های ناشی از جریان پژوهش های شناختی در کارآفرینی ، نشان می دهد که کارآفرینان بیش تر از مدیران 1 Barney and Busenitz 2 Gibcus and Van Hosel 3 Gustafsson 4 Vermeulen 5Dean and Sharfman 6 Fiske and Taylor شرکت های بزرگ در معرض استفاده از ابتکار در تصمیم گیری هستند (٢٠١١ ,Chao).
اسمیت و کیدا (١٩٩١)، شناخت کارآفرینانه را بستر مناسبی برای استفاده ی گسترده از گزینه های 1 Gaglio 2 Albar and Jetter 3 Kahneman and Shane 4 Streufert and Swezey 5Smith and Kida ابتکاری و باورهای فردی تعریف می کنند که بر فرایند تصمیم گیری کارآفرینان اثر می گذارند.
روش شناسی در این پژوهش تلاش شد تا با اتخاذ رویکردی کیفی و به طـور مـشخص بـا اسـتفاده از راهبرد تحقیقی گروه کانونی ، به مفهوم پردازی عوامل زمینه ساز در به کارگیری گزینـه هـای ابتکاری در فرایند تصمیم گیری کارآفرینان برتر ایرانی پرداخته شود.