چکیده:
با توجه به روابط موجود در تجارت جهانی و بهخصوص سیاستهای سازمان جهانی گمرک، شفافسازی و اطلاعرسانی در مورد مقررات و بخشنامههای گمرکی میتواند نقش تعیینکنندهای برای جلب مشارکت بازرگانان داخلی و خارجی داشته باشد. بنابراین تشکیلات گمرکی در هر کشور ازیکطرف در برابر سادهسازی و رفع مقررات و قوانین پیچیده و سنتی حاکم بر فرایند تجارت مسیولاند و ازطرفدیگر با جایگزینی سیستمهای الکترونیک و کنار گذاشتن شیوههای سنتی و دستی، زمینه مناسبی برای اطلاعرسانی و کاهش فساد و تنگناهای اداری فراهم میسازند. در این مقاله با استفاده از روش پیمایشی و براساس شاخصهای قابلیت دسترسی به اطلاعات گمرکی و نیز توانایی برقراری ارتباط اطلاعاتی، پرسشنامهای طراحی و با پاسخگویی تعدادی از بازرگانانی که در طول برنامه چهارم بهنحوی با گمرک سروکار داشتهاند تکمیل و ارزیابی شد. براساس یافتهها و نتایج، آنچه در این فرایند میتواند موثر باشد و به افزایش بهرهوری گمرک کمک کند بیشتر باید از دو جنبه مورد پیگیری قرار گیرد؛ یک جنبه مربوط به تحول درونی در تشکیلات گمرک است که شامل بهبود کیفی نیروی انسانی، تغییر فناوری اطلاعات (برای مثال نسبت عملیات الکترونیک به عملیات دستی)، سادهسازی رویهها و تشریفات گمرکی و کاهش فاصله مصوبات گمرک با دریافت و اجرای آن در مراکز گمرکی، همچنین اصلاح قوانین و مقررات میباشد. جنبه دیگر که با عنوان تحول بیرونی از آن یاد میکنیم ضرورت برونسپاری بسیاری از عملیاتی است که با مشارکت بخش خصوصی میتواند سرعت و کیفیت اطلاعرسانی و شفافسازی مقررات و بخشنامهها را ارتقا بخشد.
Given the relations between World Trade Organization and World Customs Organization (WCO)، transparency and information on customs regulations and circulars can play a decisive role to attract domestic and foreign businessmen. Therefore، customs organizations are charged with the simplification and elimination of the complex and traditional rules and regulations governing business process as well as with the replacement of electronic systems and the abandonment of traditional and manual methods، they prepare a good way for information and the reduction of corruption and bureaucratic bottlenecks. In this paper، a questionnaire is designed by using survey research method and based on "accessibility to customs information" and also "ability to communicate information" indicators and completed and evaluated by answering a number of businessmen who have so dealt with customs in the fourth development plan Act. According to the study، what can be effective in this process and help to increase customs productivity should be followed more by two aspects: one aspect is internal developments of customs organizations that includes qualitative improvement of human resources، information technology changes (for example، the ratio of electronic to manual operations)، the simplification of customs procedures and formalities، and reducing the time between customs legislation، receiving and its enforcement in customs centers، and the amendment of rules and regulations too. Another aspect that we call external developments is outsourcing many operations that the speed and quality of information and transparency of regulations and circulars can be improved by the private sector participation.
خلاصه ماشینی:
براساس یافتهها و نتایج،آنچه در این فرایند میتواند مؤثر باشد و به افزایش بهرهوری گمرککمک کند بیشتر باید از دو جنبه مورد پیگیری قرار گیرد؛یک جنبه مربوط به تحول درونی درتشکیلات گمرک است که شامل بهبود کیفی نیروی انسانی،تغییر فناوری اطلاعات(برای مثالنسبت عملیات الکترونیک به عملیات دستی)،سادهسازی رویهها و تشریفات گمرکی و کاهشفاصله مصوبات گمرک با دریافت و اجرای آن در مراکز گمرکی،همچنین اصلاح قوانین ومقررات میباشد.
IB} کلیدواژهها: {VKاطلاعرسانی؛فناوری اطلاعات و ارتباطات؛شفافسازی؛سازمان جهانیگمرک؛سیستمنگار(آسیکودا)؛تبادل الکترونیک؛رسایی اطلاعات؛همزمانی اطلاعاتطبقهبندی LEJ:55F; VK} مقدمه بهطور کلی نهادهای گمرکی،دروازههای تجارت و بازرگانی خارجی کشورها را تشکیلمیدهند و به این ترتیب شفافیت و اطلاعرسانی در یک نظام گمرکی با توجه به نظامهایچندلایه اقتصاد جهانی و نیز ورود جمهوری اسلامی ایرن به سازمان تجارت جهانی{o1o}میتواند نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور ایفا کند.
)IDF(tnemtsevnI tceriD ngieroF o} &%06602PVMG066G% میشود،یارانههای پرداختی دولت به صنایعی که بهطور مصنوعی فعال نگهداشته شدهاند،سیاستهای حمایتگرایانهای که فعالیت بخش خصوصی را محدود کرده است،وجودقوانین و مقررات مناسب برای دستیابی به ثبات مالی،دسترسی نهادهای مالی بینالمللی بهبازارهای داخلی،دستیابی سرمایهگذاران داخلی به بازارهای سرمایه خارجی،شفافیتنهادهای مالی،نقش گمرک در تسهیل جریان کالا،مساعدت سیستم بانکداری درگسترش رقابت و در نهایت شفافیت قوانین بخش عمومی برای سرمایهگذاران خارجی درآن به کار گرفتهشده است )0102,knaB dlroW(.
بهطور کلی میتوان گفت که وجه اشتراک همه تعاریف مذکور،قابلیت دسترسی بهاطلاعات و توانایی برقراری ارتباط و وجود جریان ارسال و دریافت اطلاعات است که دراین تحقیق براساس این دو عنوان،مسئله شفافیت و اطلاعرسانی را در سازمان گمرکموردبررسی قرار خواهیم داد.