چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مسائل حرفه ای معلمان است و روش اجرای آن ، روش توصیفی است . جامعه آماری پژوهش شامل معلمان (دبیران ) مدارس راهنمایی سراسر کشور است و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است . در ابتدا، استان های کشور بر اساس شاخص های پراکندگی جغرافیایی و پوشش تحصیلی دسته بندی شدند سپس از میان هر گروه از استان ها، یک استان به طور تصادفی انتخاب شد. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز این پژوهش ، از ابزار پرسش نامه استفاده شده است . روایی پرسش نامه ، به روش روایی محتوا و اعتبار پرسش نامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ تعیین شده است . بر اساس یافته های پژوهش ، مسائل حرفه ای معلمان ، که کلیة نمونه های پژوهش به میزانی متفاوت با آنها مواجه بوده اند، به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از استفاده از مواد و تجهیزات کمک آموزشی ، کاربرد روش ها و فنون تدریس ، ارتباط با دانش آموزان ، آشنایی با مدرسه و روابط کاری ، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، اصلاح و بهبود موقعیت یادگیری و بالاخره مدیریت کلاس درس . به این ترتیب ، معلوم شد که بیشترین مشکل معلمان در خصوص استفاده از مواد و تجهیزات کمک آموزشی ، و کمترین آن در مورد مدیریت کلاس درس است . نتیجه این که لازم است سیاستگذاران نظام آموزشی در طراحی و تدوین برنامه های آموزش پیش از خدمت و تربیت معلم و نیز آموزش ضمن خدمت بر آموزش موضوعاتی که معلمان مشکل بیشتری را در آن زمینه اظهار داشته اند و عمدتا از نوع مسائل حرفه ای است ؛ تاکید ویژه داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"سال آشنایی با مدرسه ضریب همبستگی -/082(*) /168(**) /127(**) -0/02 /144(**) و روابط کاری تعداد 782 793 778 722 773 ارتباط ضریب همبستگی (*)٠٨١/ (**)١٣٨/ (**)١١١/- -0/069 /108(**) بادانش آموزان تعداد 853 863 848 784 839 استفاده از مواد و ضریب همبستگی ٠/٠٣٥ /082(*) -0/049 -/088(*) 0/037 تجهیزات کمک آموزشی تعداد 763 769 756 706 748 سنجش ارزشیابی ضریب همبستگی ٠/٠٤٦- 0/006 0/008 -0/045 -0/01 پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تعداد 802 808 794 745 788 مدیریت کلاس ضریب همبستگی ٠/٠٥٩- -0/006 -0/039 -0/03 0/026 درس تعداد 838 844 828 772 820 اصلاح وبهبود ضریب همبستگی ٠/٠٠١ 0/05 -0/039 -/075(*) 0/053 موقعیت یادگیری تعداد 846 856 839 780 833 کاربرد روش ها و ضریب همبستگی ٠/٠٤٨ (**)١١١/ -0/032 -0/058 /069(*) فنون تدریس تعداد 840 846 831 779 824 آگاهی کلی از ضریب همبستگی ٠/٠٣٩ (*)١٠١/ -/088(*) -0/074 -/094(*) مسائل حرفه ای تعداد 610 613 603 565 600 ** معناداری ضریب همبستگی در سطح دو دامنه با آلفای ١٪ * معناداری ضریب همبستگی در سطح دو دامنه با آلفای ٥٪ در جدول شماره ٥، همبستگی مؤلفه های مختلف پژوهش با متغیرهای سن ، سابقه خدمت ، بالاترین مدرک تحصیلی ، کل ساعات تدریس و فاصله زمانی از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی ؛ مورد بررسی قرارگرفته است ."