چکیده:
امروزه شرکتها برای محافظت از مزیت رقابتی خود در برابر رقبایشان، بهطور مستمر به پاسخ گویی به تقاضای مشتریان توجه میکنند. یکی از مشخصههای کلیدی کسب و کار در جهان امروز توجه به موضوع رقابت زنجیرههای تامین بهجای رقابت شرکتهاست. لذا سنجش عملکرد زنجیرهی تامین به موضوعی با اهمیت در مدیریت زنجیرهی تامین مبدل شده است (آگاروال و همکاران، 2006). این تحقیق درصدد است تا با استفاده از نظرهای خبرگان و بهره گیری رویکردی ترکیبی از تکنیکهای فرایند تحلیل شبکه ای[1] و آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری[2] به ارزیابی مقایسهای استراتژیهای زنجیرهی تامین ناب، چابک و ناب-چابک در شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استراتژی ناب-چابک مناسبترین استراتژی در شرکت مورد مطالعه است.
خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر نیز با استفاده از چارچوب ارائه شدهی آگاروال و همکاران به ارزیابی مقایسهای استراتژیهای زنجیرهی تأمین ناب،چابک و ناب-چابک پرداخته است؛با این تفاوت که آگاروال و همکارننفقط از تکنیک فرایند تحلیل شبکه5استفاده کردهاند و ارتباط داخلی را تنها در سطح توانمندسازهای عملکردی زنجیرهی تأمین مورد مطالعه قرار دادهاند؛در حالی که تحقیق حاضر علاوهبر تکنیک فرایند تحلیل شبکه از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری6نیز بهره گرفته است.
در واقع آزمون تصمیمگیری در مقایسه با فرایند تحلیل شبکه به ماتریس های مقایسهی زوجی کمتری برای محاسبهی ارتباط داخلی میان عناصر و مولفهها نیاز دارد که این امر،کاهش حجم محاسبات و کاهش سطح پیچیدگی عملیات را در پی (1)- inattoB dna idrailgiB (2)- la te aihC .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گام سوم:محاسبهی روابط داخلی سنجههای عملکردی با تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری در این قسمت نیز محاسبات مربوط به مرحلهی اول و چهارم تکنیک مزبور برای محاسبهی ارتباطات داخلی عوامل تعیینکننده نشان داده میشود.
بنابراین،ترتیب نهایی استراتژیها در شرکت دسا به شرح زی است: استراتژی چابک>استراتژی ناب>استراتژی ناب-چابک نتیجهگیری و پیشنهادها با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج به دست آمده میتوانیم به سؤالات تحقیق پاسخ دهیم که به شرح زیر است: سؤال اول-درجهی اهمیت عوامل تعیینکنندهی عملکرد رنجیرهی تأمین در شرکت دسا چگونه است؟ همانطور که در جدول شمارهی دو مشاهده میشود سطح سرویس(0/49)مهم ترین عامل در بهبود عملکرد زنجیرهی تأمین است و کیفیت(0/22)،هزینه(0/15)و زمان انتظار(0/14)در اولویتهای بعدی قرار دارند."