چکیده:
رسانه جمعی به عنوان یک نهاد، سازمان و یک کنشگر فعال فرهنگی اجتماعی، در اصل موجودیت و هویتیابی سازمانی و نیز در مقام نقش آفرینی و ایفای کارکردهای محول و محقق، لاجرم از دو نظام الگویی تأثیر میپذیرد: الگوی ساختی یا الگوی هنجاری معطوف به ساختار، و الگوی کارکردی یا الگوی هنجاری معطوف به حوزه عمل. رسانه ملی نیز به عنوان یک رسانه دینی، خلق برنامههای دارای جهتگیری دینی، از این قاعدة عام مستثنی نیست. این نوشتار در صدد است با الهام از منابع اصیل اسلامی، به عنوان تنها مرجع و الگوی هنجاری معتبر، برای هدایت نظری و عملی نهادهای اجتماعی کشور، قواعد رفتاری و منطق عملی رسانه ملی در ایفای کارکردهای حرفهای عموما، و کارکرد سرگرمی به عنوان برجستهترین کارکرد این رسانه، خصوصا، در قالب طرح مجموعهای از اصول راهبردی و خطوط راهبری عملی به مثابة بنیادهای هنجاری هدایتگر رسانه در تأمین این مهم بدست دهد.
As an institution، organization، and active socio-cultural actor، mass media is necessarily influenced by two modeling systems in its organizational existence and identification as well as in the role it plays and the assigned and realized functions it performs: structural or normative structure-oriented model، and functional or normative act-oriented(pragmatic) model. National media which is regarded as a religious media is not an exception in making religious orientated programs. Inspired by reliable Islamic sources as the only reference and valid normative model for guiding the social institutions of the country theoretically and practically، the present paper seeks to provide behavioral rules and practical logic of national media in performing professional functions، in general and entertaining function، as the most important function of this media، in particular. These rules and logic، provided in a set of strategic principles and practical guidelines، represent the normative guiding foundations of the media for achieving this important aim.
خلاصه ماشینی:
"رسانه به عنوان یک نهاد اجتماعی برای ایفای نقش در سپهر عام جامعه، به داشتن الگوی عملی و منطق رفتاری برگرفته از مراجع و منظومههای هنجاری معتبر در محیط تعامل خویش، نیاز مبرم دارد و در عمل نیز هر نظام یا سازمان رسانهای آگاهانه یا ناآگاهانه از یک یا چند مدل هنجاری، به صورت انحصاری یا تلفیقی تبعیت میکند.
این نیاز و ضرورت برای رسانه ملی، که به اقتضای بایستهها و الزامات و آرمانهای فرهنگی ناشی از انقلاب اسلامی، دانشگاه عمومی لقب گرفته و به رشد و هدایت تودهها منطبق با باورها، ارزشها، هنجارها، نگرشها، الگوها و رفتارهای دینی یا مورد تایید دین در نیل به تعالی مطلوب ماموریت یافته، مضاعف خواهد بود.
در کشور ما، اسلام به عنوان یک آیین زندگی، گفتمان غالب فرهنگی و فرانهاد اجتماعی، که مسئولیت تأمین شالودههای لازم برای همه نظامها وخرده نظامهای هنجاری را دارد، در خصوص اصل نیاز به سرگرمی و نحوة ارضای آن از طریق سازمانهای اجتماعی از جمله رسانه نیز دیدگاهها و مواضع او مبنای سیاستگذاری و عمل خواهد بود.
تحولات ساختاری عمیق و پرگسترة جامعه ایران، تحت تأثیر انقلاب اسلامی و ضرورتها و الزامات ناشی از استقرار حکومت دینی و رسالتهای فرهنگی و تربیتی آن، نیاز به تدوین یک منشور هنجاری جامع مبتنی بر آموزهها و تعالیم ارزشی و هنجاری اسلام برای هدایت عملکردی رسانهها درجهت تأمین اهداف و آرمانهای بلند انقلاب در سطوح خرد و کلان، را در دستور کار مسئولان فرهنگی نظام قرار داده است."