خلاصه ماشینی:
. از جمله دیگر کتابهای منطقی که با دغدغة آموزشی تألیف شدهاند، کتاب آموزش منطق آقای غلامرضا رحمانی است.
مؤلف در این فصل، با دغدغة تصور صحیح از خوانش و مطالعة منطق، برخی از اصول ضروری برای فراگیری آموزش مقدماتی منطق را گزارش و تشریح کرده است.
از وجوه حسن این فصل، آن است که متعلم، با آرای بزرگان منطق نیز آشنا میشود؛ مؤلف تلاش نموده در هر بخش این فصل، آرای برخی منطقدانان را در باب آن اصل، گزارش نماید.
وقتی در مقام ارائة کتابی آموزشی در حوزة منطق هستیم، و از سوی دیگر، در خود متن کتاب، ارجاعات متعدد به صاحبان آرای مختلف میدهیم، ضرورت دارد که در ابتدای آن اثر، نگاهی تاریخی بر منطق دانان و آثار آنها داشته باشیم و به کتابشناختی توصیفی از آنها برآییم.
نگاهی تاریخی به منطقدانان در ابتدای آثار تعلیمی و ارائة تطور برخی از مسائل و نیز آثار، و طراحی ساختار و سازمانی که منطقدانان در آن فعالیت میکردند، و نیز ارائة الگوی مناسب برای مطالعة منطق، از ضروریات طراحی کتابهایی با جهتگیری آموزشی در حوزة منطق است.
جای سؤال است که چرا ـ با توجه به اهمیت مقدمه و مباحث مطرح شده در آن ـ ایشان رغبتی به جامعنگری در مقدمه ندارند؟ در کتاب آموزش منطق نیز، شاهد چنین نقیصهای هستیم.
با توجه به جهتگیری آموزشی کتاب، شایسته بود مؤلف در آغاز هر فصل، دورنمایی از مباحث و مسائل مطرح شده در آن فصل را ارائه مینمود.