چکیده:
ایدهها و دستاوردهای پژوهشی دانشگران نظام آموزش عالی در صورت تجاری شدن میتواند به ثروتآفرینی، کارآفرینی و در نهایت منجر به توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی شود. برای تحقق تجاریسازی یافتههای علمی لازم است فرایند، روشها و عوامل شکل دهنده و زمینهساز مشخص شوند تا در تصمیمگیری برای تجاریسازی مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل جایگاه والای نیروهای علمی در این عرصه، این مقاله به تعیین و تبیین عوامل فردی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل پرداخته است. روش تحقیق آن از نوع ترکیبی و جامعه آماری، شامل مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری سازمانهای طرف قرارداد با این دانشگاه است. برای نمونهگیری در بخش مطالعه کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی از نمونهگیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همچون آزمونهای تی، آنوا، فریدمن و تحلیل عاملی تاییدی به روش مولفههای اصلی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشانگر تاثیر عواملی فردی شامل خودکارآمدی، موفقیتطلبی، قدرتطلبی، خلاقیت و نوآوری، رقابتطلبی و منبع کنترل درونی در تجاریسازی نتایج پژوهشی است. در تبیین روابط این عوامل، علاوه بر اولویتبندی آنها، بررسی روابط بین عوامل نشان داد که تمامی آنها رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند و بیشترین بار عاملی مربوط به متغیرهای خودکارآمدی و موفقیت طلبی است.
This article has two goals. First it aims to identify the effective factors in the commercializing research results، and second، it aims to determine whether these variables are related and if so explain their relationship. The Sample of this survey includes the faculty members and managers of Islamic Azad University (Science and Research branch) and some other managers relevant to this university. To study the effective individual factors in the commercializing research results، we use mixed research methods and the collected data are analyzed by some statistical tests such as T-Test، ANOVA، Friedman and Affirmative Factor Analysis. Results indicate that self-Efficacy، need for achievement، need for power، creativity and innovation، need for competitive، and locus of control are individual factors that affect the commercializing research results (p<01/0). Correlation coefficients show significant relationships among the factors. Finally، by using the results of the study we offer some policy suggestions.
خلاصه ماشینی:
"سال چهارم،شماره 1،پاییز 1390 تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی؛مطالعۀ موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات حسینعلی جاهد{P1P}{P*P}،حمید رضا آراسته{P2P}،پریوش جعفری{P3P} چکیده {IBایدهها و دستاوردهای پژوهشی دانشگران نظام آموزش عالی در صورت تجاری شدن میتوان به ثروتآفرینی،کارآفرینی و در نهایت منجر به توسعه و رفاهاجتماعی و اقتصادی شود.
از مجموع ابعاد و مولفههای استخراج شده و کدهای{P(1)- ewal nalA P} {P(2)- ydarG P} {P(3)- engapmahC & tsiuqnroT,knuF P} {P(4)- ekhcseiB P} {P(5)- zteB P} {P(6)- tneL P} {P(7)- hcraeser deilppa P} {P(8)- noitarutas P} استخراج شده از متن مصاحبهها،پرسشنامهای با 38 گویه دررابطه با عوامل فردی مؤثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی و16 گویه در ارتباط با تجربههای تجاریسازی تهیه و تنظیم ودر اختیار پنج صاحبنظر قرار گرف.
تحلیل تأثیر سابقۀ تجاریسازی برتعیین عوامل فردی مؤثر درتجاریسازی نتایج پژوهشی(جدول 9)،و سطح معنیداریبدست آمده(0/005)نشان میدهد که بین پاسخهای افراددارای سابقۀ تجاریسازینتایج پژوهش با افراد بدون اینسابقه تفاوت معنیداری وجود دارد.
بررسی تأثیر سمت فعلی در تعیین عوامل مؤثر درتجاریسازی نتایج پژوهش(جدولهای 12 و 13)نشان دادکه بین نظرات پاسخ دهندگان با سمتهای عضو هیات علمی،مدیر دانشگاهی و مدیر بروندانشگاهی در تعیین میزان تأثیرعوامل فردی در تجاریسازی نتایج پژوهشی تفاوت معناداریوجود دارد و در تمامی متغیرها میانگین نمرات مدیرات داخلدانشگاه بالاتر از دو گروه دیگر است.
میتوان گفت علاوه برعوامل شناسایی شده در بخش مطالعه کمی،با بررسییافتههای کیفی و دقت در مبانی نظری و پیشینۀ مطالعاتیمرتبط،ویژگیهایی چون مهارت کار تیمی،مسئولیتپذیری،ریسکپذیری،دوراندیشی،دانش،تجربه و بصیرت،توانایینفوذ در دیگران،فرصتجویی و استقلالطلبی درتجاریسازی نتایج پژوهشی مؤثر هستند و ورود افراد دارایاین ویژگیها به مشاغل مرتبط به مدیریت پژوهش و فناوریگامی مهم در تجاریسازی نتایج پژوهشی،ثروت آفرینی ازتولیدات علمی و فناوری و کارآفرینی خواهد بود."