خلاصه ماشینی:
"اجرای شیوههاییبرای درگیر کردن مخاطبان به فکر کردن،از مهمترینراهکارها برای ایجاد زمینه و دستیابی به این مقصود است.
برخی اشتباهات رایج در سؤال پرسیدن معلمان از آنجا که طرح سؤال در کلاس درس میتواند خودسرآغاز بیداری حس کنجکاوی و پرسش در ذهندانشآموزان باشد معلم باید سعی کند در هنگام سؤالکردن از دانشآموزان،اشتباهات خود را به حد اقلبرساند،زیرا سؤال خوب میتواند پرسشها و پاسخهایبهتر و بیشتری را به دنبال داشته باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای ایجاد جامعهای علاقهمند به پژوهش،باید فرهنگ آن راپدید آورد و یکی از اقدامات لازم در این خصوص،آشنا کردندانشآموزان با پژوهش است.
کاربردی کردن پژوهش در عرصۀ تعلیم و تربیت میتواند زمینهسازتحول در آموزش و پرورش دانشآموزان باشد.
اما واقعا معلمانکشور ما چه اندازه با این مقوله آشنا هستند؟یکی از اقداماتی کهوزارت آموزش و پرورش میتواند برای پر کردن این خلأ انجامدهد،مشارکت دادن معلمان در طرحهای پژوهشی است که اینخود سبب میشود آنان علاوه بر اینکه دانشآموزان را آموزشمیدهند،با نگاه پژوهشگرانه فعالیتهای خود را نیز بررسی و بهاصلاح و بهبود امور آموزشی کمک کنند و نتایج دستاوردهایخود را به دیگران منتقل کنند.
باید علمپژوهش را ساده کرد و آن را به دانشآموزان آموخت،به گونهای که آنان پژوهش را در فعالیتهای روزمرۀخود به کار گیرند و خود را برای انجام فعالیتهایپژوهشی پیچیدهتر در عرصۀ کار و زندگی مهیا کنند تادیگر به واسطۀ ترس از پژوهش،از آن دوری نکنند.
متأسفانه در کشور ما انجام امور پژوهشی به صورت گروهی خیلیموفق نیست،لذا ضرورت آموزش مهارتهای کار کردن گروهی،نیاز امروز و فردای جامعۀ ماست و دانشآموزان باید دانستههای لازمرا در این زمینه فرا گیرند و تمرین کنند."