چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال ساخت، اعتباریابی و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سنجش بلوغ اجتماعی است. برای رسیدن به این هدف با استفاده از کتابها و مقالات و پژوهشهایی که در این خصوص صورت گرفته بودند، ویژگیهای مربوط به رشد و بلوغ اجتماعی استخراج شد و متناسب با آنها عباراتی که هر کدام شامل 5 گزینه بود ساخته شد. اعتبار یابی محتوایی براساس ارزیابی های سه استاد روانشناسی صورت گرفت. به منظور اجرای پژوهش در ابتدا آزمون بصورت آزمایشی روی یک نمونه 50 نفری اجرا شد و اشکالات آن رفع گردید و فرم نهایی آن روی یک نمونه 434 نفری از دانش آموزان دختر و پسر در شهرستان سبزوار اجرا گردید. با تحلیل عاملی اکتشافی 16 عامل برای این آزمون مشخص شد. پایایی آزمون با روش آلفای کرونباخ نیز 89/0 به دست آمد
This research has been carried out with the aim of adaptation and study of psychometric properties and practicality of Snijders-Oomen nonverbal intelligence test for years children (SON-R ) for Farsi-speaking children. In this study، 2852 children (1456 boys and 1396 girls) were selected، from nursery schools of the city of Tehran which are under control of Tehran’s welfare organization، by means of multistage stratified random sampling method.. To data analysis، classical model and two- parameter logistic model were used. Internal consistency of subtests (Mosaics، Categories، Situations، Puzzles، Analogies and Patterns) were obtained by λ2 formula، and reliability of performance and reasoning scales and total scores estimated by stratified alpha. The range of reliability coefficient for subtests were 0.81 to 0.88 and reliability coefficient of performance and reasoning scales and total scores were 0.88 to 0.95. Various analyses were carried out about validity، including exploratory and confirmatory factor analysis، intercorrelation of subtests، item-total correlation، correlation of subtests with scales and total scores، age discrimination and discrimination power. Norms were provided for subtests، scales and total scores for all age groups (2;3 to 7;12) in six month intervals. On the whole، the results obtained from this research showed that reliability and validity of the test are high and it can be used to measure total intelligence of children.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤالات تحقیق 1-آیا آزمون ساخته شده از پایایی لازم برخوردار است؟ 2-قدرت تمیز هر یک از سؤالات چقدر است؟ 3-آیا آزمون ساخته شده از روایی سازه برخوردار است؟ 4-آیا تفاوت معنیداری بین میزان بلوغ اجتماعی دختران و پسران وجود دارد؟ 5-آیا میتوان هنجار جنسیتی برای این آزمون تهیه کرد؟ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح بلوغ اجتماعی تعریف نظری:توانایی برای شروع و حفظ روابط متقابل رضایتبخش با همسالان،استفادۀ شخصی از منابع محیطی و شخصی برای رسیدن به بازدۀ رشدی خوب که روابط رضایت بخشی را در تنوعی از سطوح ایجاد میکند(مثل گروهها و جوامع)(کاتز و مک کللان1، 1997).
پس از اصلاح سؤالات برای تعیین ضریب پایایی سؤالات از روش لوپ استفاده شد که به این طریق همبستگی سؤال با کل آزمون بدست آمد.
روایی1پرسشنامۀ محقق ساخته در این پژوهش برای گردآوری شواهد مربوط به روایی سازۀ بلوغ اجتماعی از تحلیل عاملی استفاده شده است.
به منظور پاسخ به این پرسش که آیا مقیاس سنجش بلوغ اجتماعی از یک عامل کلی اشباع شده یا نه،از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شده است.
بدین منظور ابتدا مفروضههای اولیه در اجرای تحلیل عاملی اعم از کفایت حجم نمونه و معنیداری ماتریس همبستگی با استفاده از شاخص OMK و آزمون کرویت بارتلت بررسی شده.
OMK محاسبه شده برابر 0/788 بود لذا اجرای تحلیل عاملی با مشکل همراه نبود همچنین برای مقایسۀ بلوغ اجتماعی در دختران و پسران از آزمون t در دو گروه مستقل استفاده شد و نتایج نشان داد که در کل آزمون تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود ندارد."