چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی «تاثیر چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس لوحهنویسی فارسی» انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از: کلیه دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودهاند و از بین جامعه مذکور به منطقهی یک به صورت تصادفی انتخاب و سپس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرارگرفتند. روش انجام این پژوهش، شبهآزمایشی و طرح پژوهشی مورد استفاده، طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بوده است. ابتدا محققان با استفاده از آزمون محقق ساخته از هر دوگروه پیشآزمون به عمل آورد؛ سپس در گروهآزمایش به آموزش لوحهنویسی با استفاده از چندرسانهای محقق ساخته مبتنی براصول طراحی چندرسانهای، پرداخته و در گروه کنترل معلم همان لوحه مورد نظر را با روش سنتی تدریس کرد. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش دال بر افزایش یادگیری سمتشناسی، افزایش یادداری سمتشناسی، افزایش یادگیری مهارت هماهنگی چشم و دست، افزایش یادگیری تشخیص شکل لوحه در مقایسه با گروه کنترل است و در نهایت تاثیر چندرسانهای را بر یادگیری تایید میکند؛ در حالی که آزمون فرضیهها، افزایش یادداری هماهنگی چشم ودست، افزایش یادداری تشخیص شکل لوحه را تایید نمیکند. بر این اساس تاثیر چندرسانهای بر یادداری تایید نشد. بنابراین چندرسانهایها میتوانند بر یادگیری درس لوحهنویسی فارسی موثر باشند اما لزوما بر یادداری آن در دراز مدت تاثیری ندارند.
خلاصه ماشینی:
"فرضیههای پژوهش فرضیههای اصلی 1 بین میزان یادگیری درس لوحهنویسی از طریق چندرسانهای نسبت به روش سنتی در دانشآموزان پایه اول ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد.
فرضیههای فرعی 1 بین میزان یادگیری مهارت سمتشناسی از طریق چندرسانهای نسبت به روش سنتی در دانشآموزان اول ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد.
3 بین میزان یادگیری مهارت هماهنگی چشم و دست از طریق چندرسانهای نسبت به روش سنتی در دانشآموزان اول ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد.
4 بین میزان یادداری مهارت هماهنگی چشم و دست از طریق چندرسانهای نسبت به روش سنتی در دانشآموزان اول ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد.
5 بین میزان یادگیری تشخیص شکل لوحه از طریق چندرسانهای نسبت به روش سنتی در دانشآموزان اول ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد.
یعنی بین میزان یادداری درس لوحهنویسی فارسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی در دو گروه آزمایش(آموزش با چندرسانهای محقق ساخته)و کنترل(روش سنتی)تفاوت معناداری وجود ندارد.
آزمون t مستقل در مورد مقایسه تفاوت میزان یادگیری مهارت سمتشناسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 3،نتایج آزمون لوین 4/34 در سطح 44%معنادار میباشد و چون مقدار سطح معناداری کوچکتر از 5% میباشد باید برای تجزیه و تحلیل دادهها از ردیف واریانسها یکسان نیستند استفاده کرد.
نتایج بدست آمده در فرضیه دوم اصلی پژوهش،بیانگر این است که در میزان یادداری در دو حیطه مهارت هماهنگی چشم و دست و تشخیص شکل لوحه،در درس لوحهنویسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد و فرض صفر تأیید میشود."