چکیده:
کیفیت محیط کلاس تأثیر زیادی در موفقیت دانشآموزان دارد. در محیط سازنده و در کنار معلم خوب، یادگیری بهتر انجام می شود. آموزش فراگیر رویکردی مبتنی بر عادی سازی است و هدف آن آماده کردن فرد با نیازهای ویژه برای زندگی مناسب در جامعه است. در آموزش فراگیر دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در کلاسهای درس عادی در کنار سایر دانش آموزان با استفاده از خدمات معلم مرجع (رابط) به عنوان تسهیل گر، مشغول به تحصیل می شوند. ایجاد جو روان شناختی1 برای یادگیری بهتر در نظام آموزشی فراگیرسازی شده، امر مهمی است که به منظور تحقق چنین جوی لازم است معلم به سه عامل روابط2، پیشرفت فردی3 و حفظ نظام کلاس4 توجه کند. در مقاله حاضر ضمن تعریف این سه عامل، راه کـارهایی بـرای ایجاد روابط مثبت در محیط کلاس، پیشرفت فردی دانش آموزان و حفظ ساماندهی محیط کلاس ارایه می شود.
خلاصه ماشینی:
"راهکارهای زیر برای کمک به این امر در محیط کلاس اجرا میشود: - به دانشآموزان در تعیین اهداف کمک کنید برخی دانشآموزان با نیازهای ویژه ممکن است توانایی خود را در تعیین اهداف ناچیز بدانند، برخی دیگر اهدافی را در نظر میگیرند که فراتر از استعداد آنهاست و بعضی اهدافی دارند که از نظر اجتماعی مورد قبول نیست.
- به دانشآموزان کمک کنید اهداف خود را اولویتبندی کرده و بین اهداف متناقض، قدرت انتخاب داشته باشند (سعی میکنم بین دروس نظری و فعالیتهای ورزشی خود تعادل ایجاد کنم، اما میدانم که موفقیت در مدرسه بیشترین تأثیر را در آیندهام دارد).
- محیطی با انگیزه برای یادگیری فراهم کنید راهبردهای زیر را میتوان برای ایجاد انگیزه در نظر گرفت: - دقت داشته باشید که برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان محدودیت وجود دارد و در نهایت دانشآموزان باید مسوول یادگیری خود بشوند.
- به دانشآموزان کمک کنید نسبت به توانایی خود باور قوی پیدا کنند (وقتی واقعا تلاش میکنم، اغلب کارها را میتوانم انجام دهم)، (وقتی ریاضی را میفهمم، پس باید بتوانم علوم را هم یاد بگیرم)، (اگر خوب درس بخوانم، حتما به نتیجه میرسم).
- اجرای مقررات و فعالیتها را بهطور آزمایشی انجام دهید و از مؤثر بودن آنها در جلوگیری از ایجاد فرصت برای بروز رفتار محروم کننده اطمینان حاصل کنید (برای کمک کردن به دانشآموزان با نیازهای ویژه ، برای درک مقررات از نشانههای تصویری استفاده کنید ) - رفتار مقبول و نامقبول، ظواهر و پیآمدهای آنها را به دانشآموزان یاد دهید و به آنها فرصت دهید تا واکنش مناسب را تجربه کنند."