چکیده:
کم توانی ذهنی، اصطلاحی است که در خصوص دانشآموزانی بهکار میرود که محدودیتهای اساسی در عملکرد ذهنی و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی دارند. این محدودیتها منجر به این میشود که دانشآموز کمتوان ذهنی مطالب درسی را دیر یاد بگیرد. از این رو، مدارس اینگونه دانشآموزان با مشکلاتی از قبیل مشکلات یادگیری مواجه هستند. همچنین، این دانشآموزان معمولا با کمبود انگیزه، شناخته شده اند و جلب توجه آنها توسط معلمان به مطالب آموزشی، امری دشوار است. دانشآموزان کم توان ذهنی به نسبت سایر دانشآموزان عادی، برای دریافت خدمات و برنامههای آموزشی پیشرفته از اولویت بیشتری برخوردارند. دانشآموزان کم توان ذهنی، تنها در صورتی یاد می گیرند و به موفقیت نائل میشوند که برای آموزش آنها از روش ها، تجهیزات و فناوری های مناسبی استفاده شده باشد. در این مقاله سعی شده است الزامات آموزشی در بازیهای رایانهای ، انواع خاص آن و راهکارهای کاربرد موفقیتآمیز آن برای دانشآموزان کم توان ذهنی تشریح شود .
خلاصه ماشینی:
"بازیهای رایانهای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانشآموزان کم توان ذهنی الهه ولایتی / دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده کلید واژه مقدمه در طی چند سال اخیر در حیطهی تعلیم و تربیت، گرایش به سمت بازیهایی بوده است که به صورت رایانهای و دیجیتال ارائه میشود.
باید یادآور شد که اصطلاح ‹ بازی رایانه ای› در اینجا، ممکن است اشاره به انجام بازیهای رایانهای داشته باشد که به طور اختصاصی با هدف آموزش و یادگیری دانشآموزان طراحی نشدهاند.
الزامات آموزشی دانشآموزان کمتوانذهنی قابلیت های بازیهای رایانه ای و انواع آنها نظارت و نزدیکی (کریستاکیس39، 2002) بازیهای رایانهای میتواند نمونهای از یک نرم افزار باشد که در طی انجام بازی، فقط بر رفتار بازی کننده نظارت نمی کند.
یک سری از ملاحظات مربوط به قابلیت کاربرد بازی های رایانه ای در کلاسهای دانشآموزان کم توان ذهنی وجود دارد که به نظر می رسد فقط به صورت نظری مطرح شده است و معلمان این دانشآموزان هیچ گاه در عمل به این ملاحظات توجه نکرده اند.
برای کاربرد آنها در ارتباط با دانشآموزان کمتوان ذهنی، گذشته از طراحی بازیهای رایانهای، توجه به محدودیتهای زمانی در آموزش، منابع مورد نیاز برای کاربرد بازی رایانه ای، الزامات برنامهی درسی و نیازهای فردی این دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد.
Digital game-based learning for students with mild intellectual disability: The Epinoisi project.
Digital game-based learning with intellectual disability.
), Game-based learning advancements for multi-sensory human computer interfaces: Techniques and effective practices (pp."