چکیده:
مفهوم سبک زندگی پدیده جوان و نوظهوری است که کمتر از نیم قرن از عمر آن
نمی گذرد. پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است. با مطالعه
سبک زندگی و تعمیق درباره آن می توان از هنجارهای پنهانی که در اذهان، باورها و
رفتارهای مردم یک جامعه قابل مشاهده است سر درآورد. سبک زندگی را می توان بر
اساس فاکتورهای مختلفی بررسی کرد؛ بر اساس طبقه و جایگاه افراد در جامعه؛ بر
اساس سبک زندگی جنسیت ها، موقعیت ها، مشاغل و ....؛ اما تمام این سبک ها در
ایران تحت دو عنوان کلی سبک زندگی سنتی و مدرن قابل بررسی است. چرا که تمام
مسائلی که ایران در تمام این 150 سال اخیر با آن درگیر بوده ریشه در دو مفهوم
سنت و مدرنیته دارد. برای تصویر کردن سبک زندگی سنتی و مدرن از رسانه سینما
استفاده کردیم و سینما را به عنوان یک رسانه هنری مورد مطالعه قرار دادیم که
تصویرهای متفاوتی از سبک زندگی را منتشر می کند. چرا که مطالعه سینما به عنوان
یک رسانه فرهنگی و اجتماهی می تواند ما را به عمق لایه های حیات اجتماعی مان
برساند
خلاصه ماشینی:
"بنابراین اهداف پژوهش شامل اهداف توصیفی و تبیینی به شرح زیر است: توصیف دقیق مولفههای سبک زندگی و مشخصات فیلمهای سینمایی مورد بررسی این پژوهش در سه دهه 60،70 و 80 شناسایی سبکهای زندگی نشان داده شده در فیلمهای سینمایی در سه دهه 60،70 ،80 سینمای ایران شناسایی الگوی رفتار غالب در فیلمهای این سه دهه در دوره زمانی مورد بررسی فرضیات -بین الگوی رفتار مادی و سبک زندگی سنتی رابطه معناداری وجود دارد.
5-بین دهه ساخت فیلم و تکتک مولفههای سبک زندگی مورد بررسی در این پژوهش هرکدام بهطور جداگانه(گذران اوقات فراغت،پوشش و مدیریت بدن،روابط میان فردی،نوع و شیوه غذا خوردن،کالاهای منزل و چیدمان آن،آداب و رسوم فردی و اجتماعی)رابطه معنادار وجود دارد.
آزمون کای اسکوایر برای بررسی الگوی رفتار مصرفی و دهه ساخت فیلم (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای حاصل از فرضیه پنجم بیان میکند بین دهه ساخت فیلم و تکتک مولفه های سبک زندگی مورد بررسی در این پژوهش هرکدام بهطور جداگانه(گذران اوقات فراغت،پوشش و مدیریت بدن،روابط میان فردی،نوع و شیوه غذا خوردن،کالاهای منزل و چیدمان آن،آداب و رسوم فردی و اجتماعی)رابطه معنادار وجود دارد با آزمونهای مختلف به شرح زیر است: 1.
البته سوی دیگر نیز این یافته قابل توجه است و آن اینکه به تعبیر زیمل این شیوه خاص مصرفکردن که با هدف دنبال کردن نمادهای منزلت صورت میگیرد راهی است که از طریق آن افراد میتوانند فشارهای زندگی مدرن را تحمل کنند،به همین دلیل است که در فیلمها به خصوص در دهه 80 لزوما نمایش مصرف،مخصوص طبقه مرفه نشان داده نمیشود،بلکه به تدریج این شیوه مصرف در تمام طبقات اجتماعی شیوع پیدا کرده و همه افراد در هر طبقه و با هر سبک زندگی از کوچکترین امکانی برای این نمایش تظاهرآمیز در جهت کسب منزلت استفاده میکنند."