چکیده:
امروزه غالب اندیشمندان بر این باورند که وجود فقر نه به دلیل کمبود منابع است، بلکه عدم دانش وآگاهی لازم در مورد نحوه استفاده و بکارگیری منابع، مهمترین عامل در تشدید فقر بشمار می رود. در این راستا توسعه منابع انسانی از طریق آموزش و جلب مشارکت آنان در فعالیت های تولیدی بویژه برای زنان روستایی که به عنوان نیروی اصلی فعالیت های کشاورزی می باشند از اهمیتی حیاتی برخوردار می باشد. تحقیق حاضر که با تکیه بر یافته های میدانی به مطالعه تفاوت تاثیر گذاری نوع آموزش زنان روستایی و مشارکت آنان در فعالیت های کشاورزی در دهستان خوسف از توابع بخش خوسف شهرستان بیرجند پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق 41 روستای ـ دارای سکنه دائم بعد از حذف مکان های تابع ـ دهستان خوسف می باشد. روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی است که در مرحله نخست روستاهای نمونه و در مرحله دوم حجم نمونه خانوار از میان روستا های انتخاب شده با بهره گیری از فرمول کوکران انتخاب شده اند. نهایتا از 848 خانوار روستاهای نمونه، 134 خانوار انتخاب و مورد پرسشگری قرار گرفت. نتایج نشان دهنده آن است که بین آموزش رسمی و میزان مشارکت زنان در فعالیت های زراعی و دامی تفاوت معنادار، و میزان مشارکت در فعالیت های زراعی تفاوت معنادار مستقیمی وجود دارد. همچنین بین آموزش های غیررسمی و میزان مشارکت زنان در فعالیت های زراعی و دامی تفاوت معنادار وجود داشت.