چکیده:
در بررسی حاضراز طریق یک مطالعه موردی به چگونگی اثرات جنبه های مختلف استفاده از اینترنت (
آموزشی, تفریحی و ارتباطی) بر ابعاد هویت( ابعاد شنخصی. اجتماعی ۰ ارتباطی, جمعی) پرداخته شده
است. در راستای هدف مذکور, ۲۴۰نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ولی عصر رفسنجان در
رشتههای مختلف در سال تحصیلی ۱۳۸۷- ۱۳۸۸ به عنوان آزمودنیهای این تحقیق, همکاری
تموهند. با روش پژوهش آمیخته تشریحی او با استفاده از نمونهگیری به روش سهمیهای, نمونهها
انتخاب شدند. ابزار های استفاده دز»این "پژوهش عبات بودند از پرسشنامه ابعاد هویت, نسخه
چهارم (iv-aiq ) جهت سنجش ابعاد مختلف هویت با تعیین چهار گرایش, همچنین پرسشنامه
استفاده از اینترنت برای/تعیین شه خنبه استفاده از اینترنت و در اخر مصاحبه نیز به عنوان یکی دیگر از
ابزارهای پژوهش به کار گرفته شد. دادههای حاصل با آستفاده از آزمونهای مختلف آماری » جهت هر
یک از فرضیههای تحقیق مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این بررسی بین استفاده
آموزشی از اینترنت و هریک از ابعاد هویت مورد نظر رابطهای را نشان نداد. در حالی که بین استفاده
تفریحی از اینترنت و هویت شخصی وهویت ارتباطی رابطه منفی معنیداردیده شد همچنین بین
استفاده ارتباطی از اینترنت و هوپت ارتباطی نیز رابطه منفی معنیدار مشاهده گردید. با توجه به یافنه-
های بررسی حاضر بین هر یک از کاربردهای اینترنت و هر یک از ابعاد هویت می تواند رابطهای معقول
حاکم باشد. بدین معنا که با افزایش استفاده تفریحی از اینترنت میزان اهمیتی که افراد به بعد شخصی و
ارتباطی هویتشان می دهند. کاهش میپاید . همچنین با افزایش استفاده ارتباطی از اینترنت نیز میزان
اهمیت فرد نسبت به هویت ارتباطیاش کاهش پیدا میکند.