چکیده:
امروزه تخصیص منابع، غالبا ذهنی، تجربی و مبتنی بر روش های کهنه است و لذا به رضایت عمومی نمی انجامد و قابلیت تعمیم پذیری و انطباق ریاضی ندارد. از این رو استفاده از نظریه های کمی برای نزدیک کردن کمیت و کیفیت استدلال انسانی، ضروری است. قوانین بودجه، مبتنی بر پیش بینی هایی است که همواره با خطا و عدم قطعیت همراه هستند. این خطاها در پیش بینی داده ها، در اندازه گیری و سنجش آن ها، و همچنین پیاده سازی بودجه وجود دارد. بنابراین، کمترین تغییرات در مقادیر پیش بینی شده موجب تردید در بهینگی و موجه بودن فضای قانون بودجه خواهد شد. هدف از این مقاله، یافتن مدلی برای بودجه ریزی در بخش عمومی است که بتواند عدم قطعیت را به نحوی لحاظ کند که ضمن حفظ بهینگی و موجه بودن فضای تخصیص در برابر تغییرات، انعطاف پذیری آن را نیز در اجرا تضمین کند. رویکردهای مختلفی برای لحاظ کردن اثر عدم قطعیت وجود دارد. در این مقاله، رویکرد بهینه سازی استوار انتخاب شده است .مدل بودجه ریزی در بخش عمومی با مدل های استوار سویستر، بن- تال و نمیروفسکی، و برتسیماس و سیم توسعه داده شده است تا براساس میزان محافظه کاری تصمیم گیران - در زمینه وضعیت حال و آینده کشور- بتوان از تک تک مدل ها استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"مدل ریاضی بودجهریزی در بخش عمومی در این مقاله به صورت زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)و پارامترهای مدل به شرح زیر میباشد: ؟؟:مطلوبیت هر ریال بودجه اختصاصی به سال t ؟؟:مطلوبیت هر ریال بودجه اختصاصی به بلوک i در سال t ؟؟:مطلوبیت هر ریال بودجه اختصاص به فصل j در بلوک i در سال t ؟؟:وزنی داده شده به سطح k ام در ساختار بودجه داده میشود ؟؟:حد بالای کل بودجه قابل تخصیص در سالهای 1 تا T ؟؟:حد پایین بودجه قابل تخصیص در سالهای 1 تا T ؟؟:حد بالای بودجه قابل تخصیص در سال t ؟؟:حد پایین بودجه قابل تخصیص در سال t ؟؟:حد بالای بودجه قابل تخصیص بلوک i در سال t ؟؟:حد پایین بودجه قابل تخصیص بلوک i در سال t ؟؟:حد بالای بودجه قابل تخصیص فصل j در بلوک i در سال t ؟؟:حد پایین بودجه قابل تخصیص فصل j در بلوک i در سال t متغیرهای تصمیمگیری نیز به شکل زیر تعریف میگردد: ...
هدف ازنوشتن همتای استوار مدل پایه در این مقاله آن است که بودجهریزی در بخش عمومی بهنحوی صورت گیرد که در هنگام اجرای قانون بودجه توسط دولت،با توجه به عدمقطعیتهای فراوانی که وجود دارند و به برخی از آنها اشاره میشود،موجه بودن ناحیه جوابو بهینگی تابع هدف قانون بودجه همچنان حفظ گردد.
با توجه به این عدم قطعیتها وبا استفاده از مدلهای استوار بیان شده در متن مقاله میتوان بودجههای سایه را براساسسناریوهایی-که پیشبینی میگردد در طول اجرای قانون بودجه به وجود آیند-تعریف کرد تاکشور آمادگی مواجه شدن با شرایط مختلف را داشته باشد و از انعطاف لازم برخوردار گردد."