چکیده:
تاریخ تفکر اسلامی در دوران پر فراز و نشیب خود شاهد یکی از جنبشهای انحرافی است که به وهابیت معروف است و خود را سلفیه مینامد. آنان در رؤیای خلوص یکتاپرستی، به تکفیر مسلمانان روی آوردهاند و در یکی از بارزترین نمودهای ظاهرگرایی، مخالفت با توسل را آغاز کردند. بازگشت این اختلاف در حقیقت به توحید عبادی است. ابنتیمیه بر خلاف سایر مذاهب اسلامی معتقد است که لااله الا الله تنها ناظر به توحید عبادی است و پیامبر خدا6 تنها بههمین دلیل در میان اعراب جاهلی مبعوث گردید. بهعقیده ابنتیمیه مشرکین مکه معتقد به توحید ربوبی بودند و با برشمردن آیاتی، شرک آنها را تنها در شریک قرار دادن بتها و در نتیجه توسل مسلمانان را همانند بتپرستی و آنها را از مشرکین مکه گمراهتر دانسته است. به نظر میرسد علت اصلی این نوع تفکر و انحراف، در دو چیز است: فهم اشتباه از توحید عبادی، و دیگری رویکرد اعتقادی بتپرستان مکه به بت. در این مقاله تنها به تبیین دومین مورد پرداخته و سعی میشود که با استفاده از قرآن، روایات و کتب اندیشمندان اسلامی، حقیقت عمل مشرکین زمان پیامبر6 در پرستش بتها تبیین و تفاوتهای عمل مشرکین با توسل مسلمانان بیان گردد.
خلاصه ماشینی:
"بتپرستی گرچه به ظاهر یک مذهب است و تقریبا به یک ریشه (پرستش سمبل ارباب انواع و اعتقاد به شفیع گرفتن و وجود واسطه بین انسانها و خدا) باز میگردد، 9 اما خرافات و آرای بتپرستان چنان طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان، ج15، ص57 (وهو الله فی السماوات وفی الأرض یعلم سرکم وجهرکم ویعلم ما تکسبون)(سوره انعام(3)، آیه 3)؛ (أئنکم لتشهدون أن مع الله آلهة أخری قل لا أشهد قل إنما هو إله واحد وإننی بریء مما تشرکون)(سوره انعام(3)، آیه 19)؛(أم اتخذوا آلهة من الأرض هم ینشرون * لو کان فیهما آلهة إلا الله لفسدتا فسبحان الله رب العرش عما یصفون)(سوره انبیاء(21)، آیات 21-22).
آنان اعتقاد داشتند بشر بهدلیل پست بودنش، شایستگی عبادت خداوند را ندارد و بههمین دلیل به عبادت بتها که نماد آلههشان بودند، مشغول بودند و هدفشان فقط رسیدن به زندگانی بهتر در این دنیا بود؛ زیرا آنها هیچ اعتقادی به معاد نداشتند و این دنیا را پایان حیات بشری میدانستند، درحالیکه مسلمانان همگی به وحدانیت خداوند متعال معتقدند و تنها او را عبادت میکنند و در شبانهروز پنج بار بهسوی کعبه که قبله مسلمین جهان است، نماز میگزارند و در برابر تمام دستورهای شرع تسلیم هستند و برای تقرب به درگاه الهی و رسیدن به مقامات اخروی به دستور قرآن به واسطههایی که خداوند قرار داده، توسل میکنند."