خلاصه ماشینی:
در امریکا دونفر بیش از همه در طراحی این دوران نقش سازنده داشتند؛ اولی، اندی وارهول، که به ظاهر محصولات سرمایهداری، تولید انبوه و فرهنگ مصرفی توجه داشت و با عکاسی و بهکاربردن پروژکتور طراحی میکرد و کارش فقط خطکشی و محدودکردن تصویری بود که بهوسیلة پروژکتور و عکس روی کاغذ یا بوم افتاده بود و از عملکرد دست و فکر او در بیان تصویری، اثر زیادی نبود (اندی وارهول از بیرون به اشیای ماشینی نگاه میکرد و میگفت که میخواهد ماشین باشد و نصحیت میکرد به هنرمندان جوان که مثل ماشین باشید و دلش میخواست او را مثل ماشین طوری پروگرام کنند که کارش را یکی بعد از دیگری بسازد.
این گروه بیشتر از عکاسی و عکس ویا از تصاویر کتابهای تاریخ هنر در همان اندازة کتاب استفاده میکردند و گاه از کارهای طراحی بزرگان طرح میزدند و عقیده داشتند هر چه گفتنی بوده گفته شده و کار اصیل وجود خارجی ندارد و اصلا عرضهکردن کار اصیل غیرممکن است.
ولی باید گفت این هنرمندان هم در استفاده از وسایل و مواد اولیه، قیدوبند را کنار گذاشتهاند و از مواد اولیة مختلف استفاده میکنند و از همة روشهای بیان تصویری و ادبی مثل نقاشی، طراحی، مجسمهسازی، فیلم، پرفورمینگ و رقص و کولاژ در کار خود بهره میبرند و هم از هنرها و سبکهای مختلف (از کلاسیک و باروک گرفته تا پاپآرت) بیشتر بهصورت کنایه و طنز و هم از علوم طبیعی ـ فیزیک تکنولوژی فرهنگ عامه ادبیات و لغت!
● ● ● همان طور که در متن آورده شد، امروز هنر طراحی یکی از رشتههای مهم هنرهای تصویری است و در هر موزه قسمت طراحی، جداگانه و مستقل از نقاشی و مجسمهسازی و موزهدار ویژة خود را دارد.