خلاصه ماشینی:
جرم من اما این بود که برای کار طراحی در جایی، ماهی سیهزارتومان خواسته بودم.
مبلغی که شاید زیاد بود برای آن زمان.
استاد هم آن روز، صبح اول وقت، لابد پیش خود، واجب عینی دانسته بود اخذ حال جوانک یاغی بیستسالهای را، که پا از گلیمش درازتر کرده.
خیال مرتضی ممیز در من جا خوش کرده بود.
برای من اما، سالهای کشف خود بود و تغییر نگاهم به جهان.
دوستیای که با استاد آغاز شده بود، بهانهای شد برای گفتوگویی طولانی دربارة هرچیز و همهچیز.
هنوز پدر نشده بود برای گرافیک ایران و دوروبرش خلوت بود.
سوار که شدیم، اسکناس را جلوی صورت راننده گرفت و با صدای بلند گفت: "دیدی؟ این روانشناسی ملت ایران است!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ تأسیس انجمنی برای گرافیک ایران، از آرزوهای همیشگی استاد بود.
سالهای دهة 80، همچنین برایم یادآور همسفری با مرتضی ممیز است در رویدادهایی مثل نمایشگاه فریاد ایرانی در فرانسه، که نخستین حضور جدی هنر گرافیک ایران بود در جهان.
نسل دیگری اما در راه بود، که نه این قاعدة بازی را میفهمید، و نه بازی دیگری میدانست.
رابطة ممیز با این نسل اما حکایت دیگری است.
ممیز، این کوه اعتمادبهنفس، حالا کلافة اعتمادبهنفس نسلی شده بود، که برای خودشیفتگیاش، نیاز به هیچپیشنیازی نداشت.
همزمان با ورود این نسل به دانشگاهها بود که ممیز، مدیرگروه گرافیک هنرهای زیبا شد.
این خصلت حضور پدر بود.
ابعاد مرگ مرتضی ممیز، چیزی بود به بزرگی شخصیتاش.
رفت و پراکندگی فرزندخواندگانی را ندید، که سالها برای گردهمآوردنشان کوشیده بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرتضی ممیز از خاصترین کسانی است که در گذار زندگانیام دریافتهام.