چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین دو متغیر سبک های رهبری تحول آفرین و تعامل گرا و نگرش به تغییر سازمانی از دیدگاه کارشناسان حوزه ستادی سازمان آموزش و پرورش فارس بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش ، کلیه کارشناسان حوزه ستادی سازمان آموزش و پرورش فارس به تعداد ٢٣٠ نفر در سال ٨٨-٨٧ بود که در این پژوهش مشارکت نمودند. دو پرسش نامه رهبری تحول آفرین و نگرش به تغییر سازمانی برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده واقع شد. پرسش نامه رهبری تحول آفرین دارای پنج بعد رهبری فرمند، توجه و ملاحظه فردی، تحریک ذهنی، پاداش مشروط و مدیریت مبتنی بر استثناء است که ، دو بعد آخر مربوط به رهبری تعامل گرامی باشد.پرسش نامه نگرش به تغییر سازمانی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری می باشد. از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان جهت تحلیل داده های به دست آمده استفاده گردید. نتایج پژوهش بیان گر رابطه معنادار رهبری فرمند با نگرش شناختی به تغییر سازمانی؛ تحریک ذهنی با نگرش شناختی و رفتاری ؛پاداش مشروط با نگرش شناختی ، عاطفی و رفتاری و مدیریت مبتنی بر استثناء با نگرش عاطفی بود که رابطه ابعاد رهبری تعامل گرا با نگرش عاطفی به تغییر سازمانی، منفی بود. هم چنین نتایج نشان داد که رهبری فرمند دارای قدرت پیش بینی برای ابعاد شناختی و عاطفی و پاداش مشروط دارای قدرت پیش بینی برای بعد رفتاری نگرش به تغییر سازمانی بود.
خلاصه ماشینی:
بنا به گفته ميچل ١٦ (١٩٩٨، ترجمه شکرکن ، ١٣٨٣) رهبري فرايندي اساسي در هر سازمان است و پيروزي يا شکست هر سازمان را به رهبري آن نسبت ميدهند و هنگام موفقيت 1- Gillgeous 2- Linstone and Mitroff 3- personal perspectives 4-organizational erspectives 5- technological perspectives 6- Dunham 7- Grube 8- Gardner 9- Cummings & Pierce 10- affective 11- cognitive 12- behavioral 13- Juechter 14- Caroline 15- Alford 16- Mitchell يا شکست سازمان معمولا رهبري سازمان مدنظر قرار ميگيرد.
بنابراين با توجه به ضرورت تغيير در سازمان هاي امروزي و اهميتي که فرايند رهبري مي تواند در اجراي موفقيت آميز و تسهيل پذيرش آن داشته باشد، پژوهش حاضر مي کوشد به سؤالات زير پاسخ دهد: ١-آيا بين ميزان پاي بندي مديران به بعد رهبري فرمند و ابعاد شناختي، عاطفي و رفتاري نگرش کارکنان به تغيير سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟ ٢-آيا بين ميزان پاي بندي مديران به بعد توجه و ملاحظه فردي و ابعاد شناختي، عاطفي و رفتاري نگرش کارکنان به تغيير سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟ ٣-آيا بين ميزان پاي بندي مديران به بعد تحريک ذهني وابعاد شناختي، عاطفي و رفتاري نگرش کارکنان به تغيير سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟ ٤-آيا بين ميزان پاي بندي مديران به بعد پاداش مشروط و ابعاد شناختي، عاطفي و رفتاري نگرش کارکنان به تغيير سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟ ٥- آيا بين ميزان پاي بندي مديران به بعد مديريت مبتني بر استثناء و ابعاد شناختي، عاطفي و رفتاري نگرش کارکنان به تغيير سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟ ٦-آيا ابعاد سبک هاي رهبري تحول آفرين و تعامل گرا پيش بيني کننده معناداري براي نگرش به تغيير سازماني و نيز ابعاد آن هستند؟ روش روش پژوهش توصيفي -همبستگي و ابزار پژوهش پرسش نامه اي است .